وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

بچه‌های المپیادی

دیشب پیش بچه‌های المپیادی بودیم و چند تا عکس دسته‌جمعی هم باهاشون گرفتیم که من یکی‌اش رو اینجا گذاشتم. با امید موفقیت برای هر چهار دوستمون.

 

 

المپیاد جهانی زیست شناسی

 

 

همان‌طور که ممکن است اطلاع داشته باشید هجدهمین دوره المپیاد جهانی زیست‌شناسی از تاریخ ۱۵ تا ۲۲ جولای در دانشگاه ساسکاتچوان در حال برگزاری است. از ایران هم چهار دانش‌آموز با نامهای «الناز طبیبیان»، «بهرام خردمند»، «سید سامان ناظمیان» و «محمد کرمی‌نژاد» در این دوره از مسابقات شرکت کرده‌اند و مهمان شهر ساسکاتون هستند.

 روز شنبه ساعت ۲:۳۰ عصر مراسم اختتامیه این مسابقات در Circle Drive Alliance Church  برگزار خواهد شد و حضور برای عموم آزاد است.

به قلم:‌ مریم

جشن خداحافظی

 

همان‌طور که ممکنه خبر داشته باشید دوستان عزیزمان شهرزاد و شهرام عزیز به همراه سام و سارا کوچولو قراره که شهر ساسکاتون را به مقصد اوتاوا ترک کنند. از سپتامبر امسال آقا شهرام قراره دوره دکتراشون را در زمینه Human computing Science در دانشگاه کارلتون شروع کنند. به همین منظور تصمیم گرفتیم شنبه عصر این هفته در پارک فارستری فارم دور هم جمع بشیم و یک جشن کوچک براشون داشته باشیم و از تمام زحماتی که این خانواده برای ماها کشیدن تشکر کنیم. قرار شده یک عصرانه سبک تهیه بشه و PSA هم سالاد و دسر و نوشابه را تدارک ببیند. شما هم اگر دوست داشته باشید می‌توانید در رنگینتر کردن سفره سهیم باشید.

شهرام و شهرزاد عزیز با مهربانی‌ صبوری و نگاه واقع بینانه‌شون همیشه دوستان خوب و امیدبخش ما بودند و با رفتنشان ساسکاتون دارد یک خانواده خوب ایرانی را از دست می‌دهد. ما مسلماْ دلمان براشون تنگ خواهد شد ولی آرزومندیم که اونها روزگار بهتری در آینده داشته باشند.

مکان:‌ فارستری فارم

زمان:‌ عصر ساعت ۵:۳۰ بعد از ظهر روز شنبه ۲۱ جولای

طبق روال همیشگی اگر به ماشین نیاز دارید ما را در جریان بگذارید.

 

عرض تسلیت

با نهایت تاثر با خبر شدیم برادر دوست عزیزمان آقای کاویانپور به رحمت خدا پیوستند. بدین وسیله تاثر عمیق خود را ابراز داشته و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان و دوام تایید و توفیق را برای بازماندگان آن مرحوم از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.

 

اعضاء PSA

اقامت در ساسکاتون (۳)

امروز تصمیم گرفتم در مورد آب و هوای شهر ساسکاتون بنویسم. بنابراین بهتر دیدم آماری از دمای این شهر و نمودار مقایسه‌ایش را با دیگر شهرهای اصلی منطقه مرکزی کانادا براتون بیارم. 

۱- متوسط دمای ماهانه

 

۲- بارش کلی

۳- رطوبت نسبی

۴- سرعت باد

من آمارهای جداول بالا ار از این سایت برداشتم

همانطور که از نمودارهای بالا مشاهده می‌کنید ساسکاتون شهری است با زمستان سرد و طولانی و تابستان نسبتاْ‌ گرم. در مقایسه با بقیه شهرهای منطقه مرکزی می‌شه دید که فقط وینیپگ زمستانی سردتر از ساسکاتون دارد. در مقایسه کلی همه این شهرها دیده می‌شود که کلگری زمستانی گرمتر و تابستانی خنک‌تر دارد و در دو ماه بسیار سرد زمستان (ماههای ژانویه و فوریه)‌ ۷ درجه از ساسکاتون گرمتر است. گاهی اوقات دمای هوا در زمستان تا منفی ۵۰ هم سقوط می‌کند و امکان دارد این وضعیت برای چند روزی ادامه پیدا کند.

بنابراین اگر راهی زندگی و تحصیل در ساسکاتون هستید سعی کنید خودتان را از نظر ذهنی و جسمی با این تطبیق بدهید. قبل از آمدن لباس زمستانی تهیه کنید ولی باید لباس‌هایی مثل کاپشن- کلاه و شال را بعد از آمدن به اینجا بخرید. برای لباس‌های خانه یا رویی لازم نیست حتماْ‌ لباسهایتان خیلی گرم باشد چون از آنجایی که تمام ساختمان‌های سرپوشیده مثل دانشگاه (اغلب ساختمان‌های دانشگاه از طریق تونل به همدیگر وصل شده‌اند)- فروشگاه‌ها و محل سکونتتان دمای نرمال خواهند داشت در آن صورت حتی احتمالاْ‌ باعث دردسر هم برایتان خواهد بود. از طرف دیگر ساسکاتون شهری خشک محسوب می‌شود و ساکنین این شهر باید مراقبت بیشتری از پوستشان داشته باشند و سعی کنند حتماْ پوستشان را مرطوب نگهدارند.

مسئله دیگر درباره زمستان ساسکاتون کوتاهی روزهاست. زمستان روزها آفتاب دیر طلوع کرده و زود غروب می‌کند (دقیقاْ‌ برعکس تابستان) و این مسئله می‌تواند بدتر از سرمای هوا باشد. بنابراین طی سال صرفاْ‌ به درس خواندن فکر نکنید و تا آنجایی که برایتان میسر بود سعی کنید برای خودتان تفریح ایجاد کنید.

با آرزوی موفقیت 

 

به قلم: مریم

عکسی از پیک‌نیک هفته پیش در بلک استرپ

این هم یکی از عکس‌های هفته پیش پیک‌نیک بلک‌ استرپ. با تشکر از بابک که زحمت گرفتن و فرستادن عکس را متحمل شدند.

 

ماهیگیری بدون نیاز به مجوز در آخر این هفته

 همونطور که از طریق ایمیل PSA اعلام شد این یکشنبه (۸ جولای) بچه ها تصمیم گرفتن که برای پیک نیک بریم Blackstrap. (ساعت ۹ صبح از روبروی ساختمان‌های دانشگاه حرکت می‌کنیم.)

امروز از رادیوی CBC شنیدم که شنبه و یکشنبه این هفته ماهیگیری بدون داشتن مجوز در ایالت ساسکاچوان آزاده. برنامه رادیویی اسامی جاهایی که در این ایالت برای ماهیگیری مناسب هست رو نام میبرد. یکی از اون جاها  بلک استرپ بود. فکر کنم فرصت خوبی باشه برای بچه هایی که دارن میان پیک نیک تا اگه به ماهیگیری علاقه دارن با خودشون قلاب بیارن. شاید هم بشه این سری بجای کباب ماهی بخوریم!

 

به قلم: شهرام 

فیلم این هفته

 

کارگردان: کامران قدکچیان

بازیگران: مجید صالحی، شیلا خداداد، رامبد جوان، محسن قاضی مرادی،‌ سیروس ابراهیم زاده، حسام نواب صفوی، آناهیتا نعمتی، شیوا خنیاگر، مهوش وقاری، سعید پیردوست

طراح صحنه و لباس: سحر شهامت

عکس: احمد احمدی

صدابردار: بابک اخوان

تهیه کننده: عبدالله علیخانی

 

خلاصه داستان: فرشته پس از 19 سال دوری به همراه همسرش فرهاد که به تازگی با هم ازدواج کرده‌اند به ایران باز می‌گردد و در بدو ورود متوجه می‌شود که ..

 

مکان: طبقه همکف ساختمان سوریس هال

زمان:‌ ساعت ۸ شب جمعه ۶ جولای

اقامت در ساسکاتون (۲)

امروز در مورد اجاره کردن مسکن خواهم نوشت. در حال حاضر از نظر هزینه مسکن ساسکاتون یکی از ارزان‌ترین شهرهای کانادا محسوب می‌شه ولی با رشدی که اخیراْ این شهر پیدا کرده به نظر می‌آید قیمت مسکن سیر سعودی خودش را ادامه بده. به هر حال دوستانی که اغلب با ویزای دانشجویی به این شهر می‌آیند بیشتر دنبال اجاره کردن آپارتمان هستند. از آنجایی که رزرو کردن هتل هزینه زیادی داره بنابراین بهتره قبل از آمدن جایی را برای محل اقامتتان اجاره کنید. از این جهت آپارتمان‌های دانشگاه می‌توانند انتخاب خوبی باشند.

حسن اصلی ساختمان‌های دانشگاه در این است که شما با دانشگاه طرف حساب هستید و در عمل صاحب‌خانه‌ای وجود ندارد. شما می‌توانید با پر کردن یک فرم آپارتمان مورد نظرتان را رزرو کنید. از طرف دیگر اجار بها شامل هزینه برق و .. هم می‌شود و لازم نیست به صورت جداگانه پرداخت شود. قرارداد این ساختمان‌ها طوری است که در هر زمان که ساکنین تمایل داشته باشند می‌توانند ساختمان را تخلیه کنند. البته ۱ ماه جلوتر باید دانشگاه را خبردار کنند. برای انجام تعمیرات هم فقط کافی است که یک پیغام کوتاه در طبقه همکف ساختمان بدهید.

البته بعضی از دوستان شاید به چند دلیل تمایل داشته باشند که خارج از دانشگاه خانه بگیرند. اول اینکه شاید بتوان ساختمان ارزان‌تری نسبت به این آپارتمان‌ها پیدا کرد. دوم اینکه بعضی از این آپارتمان‌ها لیست طولانی انتظار دارند و همیشه در دسترس نیستند. با این حال من فکر می‌کنم برای شروع کار و جلوگیری از صرف هزینه‌های اضافی بهتر است قبل از آمدن به ساسکاتون با مراجعه به وب‌سایت دانشگاه برای اجاره آپارتمان مورد نظرتان اقدام کنید.

برای اطلاع کامل در مورد ساختمان‌های دانشگاه به این لینک مراجعه کنید. ساختمان‌های دانشگاه به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند.

۱- Voyageur Place

 

این مجموعه داخل دانشگاه قرار گرفته‌ و شامل اتاق‌های یک یا دو نفره است که دور تا دور راهرویی قرار گرفته‌اند. حسن دیگر این مجموعه به جز نزدیکی به محل تحصیل اینه که در صورت تمایل فرد غذا هم سرو می‌شه. اغلب ساکنین این مجموعه دانشجویان دوره لیسانس کانادایی هستند.

 ۲- McEown Park

 

این مجموعه شامل ۴ ساختمان مجزا است با کاربردهای مجزا. من در این پست مختصراْ در مورد این ساختمان‌ها توضیح می‌دهم با این حال برای اطلاعات بیشتر بهتره به سایت خود دانشگاه مراجعه کنید.

۲-۱ Souris Hall

این دو مجموعه ساختمان شامل آپارتمان‌های دو اتاق خوابه برای افراد متاهل بچه‌دار است. هر کدام از آپارتمان‌های این مجموعه دارای یخچال فریزر- اجاق گاز و کابینت می‌باشند.

۲-۲ Assiniboine & Wollaston Hall

این دو مجموعه ساختمان شامل آپارتمان‌های یک و دو اتاق خوابه برای افراد مجرد یا متاهل بدون بچه است. هر کدام از آپارتمان‌های این مجموعه دارای یخچال فریزر- اجاق گاز و کابینت می‌باشند.

۲-۳ Seager Wheeler Hall از مزایای این چهار ساختمان نزدیکی به دیگر دوستان و آشنایان و همچنین به دانشگاه است.

این ساختمان ۱۴ طبقه مخصوص بچه‌های مجرده که طبقه‌های پایین‌اش طبقه‌های اجتماعی (social) هستند و طبقات بالاتر طبقه‌های آکادمیک نامیده می‌شوند. هر طبقه مشتمل بر ۴ واحد آپارتمان است که ۲ واحد برای پسرهاست و ۲ واحد برای دخترها. هر آپارتمان ۶ اتاق دارد با دو سیستم کامل بهداشتی- یک آشپزخانه بزرگ و یک حال که قسمت‌های عمومی آپارتمان به حساب می‌آیند. اتاق‌های این ساختمان هر کدام شامل یک تخت خواب- کمد لباس- میز و چراغ مطالعه و سینک رو شویی است. من در این قسمت چند تایی از عکس‌های ساختمان سیگر را اینجا می‌گذارم.

در اینجا می‌توانید نقشه کلی آپارتمان‌های هر چهار ساختمان را مشاهده کنید.  

 

به قلم: مریم  

اقامت در ساسکاتون (۱)

یکی دو ماه دیگر ماه سپتامبر می‌رسه و دوستان جدید به مجموعه دوستان اضافه خواهند شد. از این رو تصمیم گرفتیم هر از چند گاهی مطلبی در ارتباط با سفر و اقامت در ساسکاتون بنویسیم. البته رئوف و مهستی عزیز توضیحات مفصلی در مورد داده بودند که اینجا می‌تونید بشنوید.

آمدن به ساسکاتون

۱- برای آمدن به ساسکاتون مستقیماْ‌ بلیط را به مقصد ساسکاتون بگیرید. شاید بعضی از آژانس‌های مسافرتی نام ساسکاتون به گوششان نخورده باشه ولی شما ازشون بخواهید که برای شما بلیط ساسکاتون را برهند. البته اگر شما در شهرهای دیگر کانادا دوست و یا آشنایی دارید که علاقه‌مندید مدتی پیششان باشید موضوع فرق خواهد کرد. البته به خاطر داشته باشید که پروازهای پشت سر هم ارزانتر از پروازهایی خواهد بود که بینشان وقفه‌ای افتاده باشه.

۲- سعی کنید ما بین دو پروازتون حداقل ۳ ساعت زمان داشته باشید مخصوصاْ‌ برای پرواز ایران‌ایر حتماْ این نکته رو در نظر داشته باشید وگرنه امکان دارد با تاخیر در یک پرواز پرواز دیگر را هم از دست بدهید. در صورت تاخیر و از دست دادن پروازتان اصلاْ دست‌پاچه نشید. با مسولان صحبت کنید و متقاعدشان کنید که بلیط را برایتان عوض کنند.

۳- در صورتی که با PSA تماس بگیرید دوستان برنامه‌ریزی کرده و به استقبال شما خواهند آمد. البته اگر با PSA تماس گرفتید دیگر لزومی نخواهد داشت با دیگر گروه‌ها هم تماس بگیرید. برای سهولت و پیگیری کارتان باید شماره پرواز- نام آژانس هوایی- زمان پرواز و بقیه اطلاعات لازم را در اختیار دوستان قرار دهید. اگر یکی از پروازهایتان را از دست دادید سعی کنید با دوستان در PSA تماس برقرار کنید و آنها را در جریان بگذارید.

۴- سعی کنید در طی پرواز بخوابید و هر چه زودتر ساعت فیزیولوژیکی‌تان را برای کانادا نتظیم کنید.

۵- و در نهایت اینکه اگر صدمه‌ای به یکی از ساک‌ها و یا وسایلتان وارد آمد حتماْ‌ به آژانس مورد نظر مراجعه کرده و درخواست غرامت کنید.

سفر خوبی داشته باشید. 

 

به قلم مریم

 

دیدن تلویزیون به صورت آنلاین

ند روز پیش از طریق دوستان خبر دار شدیم که از طریق http://www.glwiz.com می‌شه شبکه‌های ماهواره‌ای ایران را به صورت آن‌لاین تماشا کرد.

امروز هم از طریق این لینک می‌شه برنامه‌ی مربوطه را دانلود کرد و بصورت آن‌لاین برنامه‌های تلویزیونی ۱۵۰۰ شبکه از ۱۲۰ کشور را تماشا کرد.