وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

ویزا برای ایرانیان

 

گروهی از ایرانیان مقیم کانادا در اعتراض به نحوه برخورد سفارت کانادا و رد ویزای ویزیتوری خانواده‌های ایرانی پتیشنی را تهیه دیده‌اند که از دوستانی که علاقه‌مند هستند خانواده‌هاشان بتوانند به راحتی به کانادا رفت و آمد کنند این تقاضانامه را امضا کنند.  

برای اطلاعات بیشتر به این سایت مراجعه کنید.  

 

ممنون از آقا رئوف بابت در جریان گذاشتن بچه‌ها



Campus Career Expo

 

امروز ۱۷ سپتامبر در ورزشگاه دانشگاه شرکت‌های مختلف گرد هم آمده بودند و برای دانشجویانی که قراره در آینده وارد بازار کار بشوند شرکتشان را معرفی و تبلیغ می‌کردند. اغلب این شرکت‌ها نفتی بودند و بیشترین کار هم برای فارغ‌التحصیل‌های رشته‌های مهندسی بود. نکته جالب اینکه بر خلاف دو سال قبل اغلب شرکت‌ها از دانشجوهای دکترا استقبال می‌کردند. در کنار نمایشگاه اغلب شرکت‌ها جلسات سخنرانی دارند که از اینجا می‌توانید لینکش را ببینید. اغلب این شغل‌ها در استان آلبراتا و در درجه دوم ساسکاتچوان بودند یکی دو شرکت هم از استان انتاریو حضور داشتند.

 

به قلم: مریم

Potluck

مرکز دانشجویی دانشگاه یه برنامه potluck برای روز شنبه ۲۰ سپتامبر گذاشته که حتما ایمیلشو دریافت کردین. درکنارش یه سری برنامه تفریحی و دوست و غیره یابی و آشنایی و ارتباط با خانواده های کانادایی هم برگزار میشه.  

در حاشیه بگم که در غیاب اهل و اهالی PSA من و مهسا و میثم  و نورولا (مانند فبیولا  اما ورژن ایرانی ) و محمد(دو تای آخر از دوستان جدید الورود)  روز یکشنبه با بچه ها به بهانه افطاری رفتیم پارکی که نزدیک Ehxhibition هستش. برنامه در اصل potluck بود ولی بیشتر زحمت رو میثم و مهسا کشیده بودن. من اولین رنگینک رو در کانادا خوردم و فوق العاده بود. آخرش حسابی سرد شده بود و نمی تونستیم  از کنار آتیش تکون بخوریم . ولی برنامه خوبی بود و خوش گذشت. ازمیثم به خاطر پذیرایی خوب و ride ممنون. 

در انتها از مریم و رضا(مدیریت PSA) هم به خاطر ساپورت همیشگی شون تشکر می نمایم. 

فکرمی کنم ساسکاتون یکی از بهترین کامیونیتی های دانشجویی ایرانی کانادا رو داشته باشه.


به قلم: سیمین

Saskatchewan friends

 

 
FRIENDS:   Never ask for food 
SASKATCHEWAN FRIENDS: Always bring the food. And lots of it. 

FRIENDS: Will say "hello". 
SASKATCHEWAN FRIENDS: Will give you a big hug and a kiss. More than one. 
  

FRIENDS: Have never seen you cry. FRIENDS:  
SASKATCHEWAN FRIENDS: Cry with you. And for you. 

FRIENDS: Will eat at your dinner table and leave. 
SASKATCHEWAN FRIENDS: Will spend hours there, talking, laughing, and just being together. Then do the dishes before leaving. 
 

FRIENDS: Know a few things about you. 
SASKATCHEWAN FRIENDS: Could write a book with direct quotes from you. And most of the time know you better than you do yourself. 
   

FRIENDS:   Will leave you behind if that's what the crowd is doing. 
SASKATCHEWAN FRIENDS: Will kick the whole crowd ' s ass that left  you. Then walk beside you in the front of the crowd. 

FRIENDS:   Would knock on your door. 
SASKATCHEWAN FRIENDS: Walk right in and say, "I'm home!"    If you are not  home ,  they will wait. 

FRIENDS:  Are for a while. 
SASKATCHEWAN FRIENDS: Are for life. And then some. 
 
Call your parents  " Mr. and  " Mrs.
SASKATCHEWAN FRIENDS: Call your parents 
 "Mom and  "Dad, and often. 
 
به قلم: مریم

کارت شناسایی کانادایی

توی کانادا برای گرفتن خیلی از خدمات مثل تلفن /کردیت کارت و غیره نیاز به کارت شناسایی دارید. پاسپورت خیلی جاها کافی نیست و یا شاید تاثیرمثبتی مثل یک کارت شناسایی معتبرتایید شده دولت کانادا نداره. 

معمولا از شما driver's liscence خواسته میشه این گواهینامه کانادایی چیزی جز یک کارت شناسایی عکسدار نیست که گواهینامه شما به پشت اون الصاق میشه. چنانچه برای گرفتن گواهینامه رانندگی کانادایی اقدام کرده باشید این کارت به شما داده می شه و هزینه اضافه تری گرفته نمی شه. خیلی ها برای گرفتن گواهینامه و داشتن کارت شناسایی مدتها صبر می کنند اما نکته قضیه اینجاست که می تونید با پرداخت ده دلار کارت شناسایی (بیست دلار برای تحویل فوری) رو بگیرید. 

مدارک لازم پاسپورت و  امضای شخص co-signer  هست . co-signer  باید کارت شناسایی SGI داشته باشه. آدرس اداره SGI در لینک بالا هستش . باید به خیابان دوم مراجعه کنید.


به قلم: سیمین

خرید اتومبیل

 

همان‌طور که اطلاع دارید قیمت ماشین در کانادا ارزان‌تر از ایرانه مخصوصاْ‌ اگر دست دوم باشه. احتمالاْ دوستان دیگری باشند که اطلاعات بسیار بیشتر و جامع‌تری نسبت به این موضوع داشته باشند با این حال من تا آنجایی که اطلاعاتم اجازه می‌ده اینجا می‌نویسم.  

برای خرید اتوموبیل می‌توانید به سایت‌های  Star Phoneix  و  Kijiji  و craigslist سربزنید.

هزینه‌های تعمیر بدلیل بالا بودن درآمد کارگر ماهر بسیار بالاست بنابراین خرید اتوموبیل بسیار ارزان نمی‌تواند همیشه انتخاب درستی به حساب آید مخصوصاْ برای روزهای بسیار سرد زمستان.  

قیمت بنزین متغیر بوده و این روزها بین ۱.۳ تا ۱.۴ دلار برای هر لیتر است. بنابراین خرید اتوموبیل با مصرف کم اهمیت زیادی دارد. 

از طرف دیگر هر برای هر خودرو بسته به سال تولید ماهیانه حدود  ۶۰ تا ۱۰۰ دلار باید بیمه پرداخت شود. از نظر بیمه خودرو استان ساسکاچوان یکی از بهترین و ارزان‌ترین گزینه‌ها است.  

برای رانندگی در این استان اگر دانشجو باشید در طی مدت دانشجویی می‌توانید با داشتن اصل و ترجمه رسمی از گواهینامه‌تان رانندگی کنید. افراد غیر دانشجو هم می‌توانند با داشتن اصل و ترجمه رسمی از گواهینامه برای گرفتن گواهینامه اقدام کنند. داشتن گواهینامه از ایران از این جهت اهمیت دارد که دوره آموزش اجباری (حدود ۷۰۰ دلار) را رد می‌کند.   

 


 چند مطلب در مورد خرید خودر که من یادم رفت: 

۱- قیمت ماشین هر سال افت می‌کند مخصوصاْ اگر نو باشد.  

۲- در خرید و فروش اتوموبیل مقدار کیلومتری که خودرو طی کرده بیشتر ملاک است تا سال ساخت. 

۳- اگر قصد خرید اتوموبیل نو را دارید شاید بهتر باشد منتظر حراج‌ها و یا پیشنهادات فصلی باشید. گاهاْ بعضی شرکت‌ها خودرو را به صورت تمام قسط (قسط‌های طولانی مدت) و بدون بهره می‌فروشند.

۴- می‌توانید به جای خرید اتوموبیل را لیز کنید. تا آنجایی که من می‌دانم لیز شامل قرار دادهای اجاره‌ای طولانی مدت است و ماهانه پولی باید به حساب شرکت واریز کنید. در مدت قرار داد اغلب هزینه‌های خودرو بیمه می‌گردد. بعد از اتمام مدت قرار داد ماشین مورد نظر قیمت گذاری شده و شما در صورت تمایل می‌توانید ماشین را بخرید.


به قلم: مریم

دوچرخه

از آنجایی که شهر ساسکاتون شهری است مسطح تابستان دوچرخه بهترین وسیله رفت و آمد به حساب می‌آید. با دوچرخه‌سواری در شهر می‌توانید از زیبایی‌های طبیعی شهر زیبای ساسکاتون لذت ببرید. دوچرخه‌ نو را می‌توانید از فروشگاههای زنجیره‌ای مانند Walmart - Canadian Tire Zellers و Sport Checks بخرید. اگر علاقه‌مند به خرید دوچرخه‌های حرفه‌ای هستید باید به فروشگاههای مخصوص دوچرخه سربزنید. قیمت دوچرخه نو معمولی از ۱۰۰ دلار تا حدود ۳۰۰ دلار می‌باشد.  اگر قصد دوچرخه‌سواری جدی را دارید و از آنجایی که هزینه تعمیرات بسیار بالاست بهتر است دوچرخه نسبتاْ خوبی بگیرید.  

دوچرخه را می‌توانید همچون دیگر اقلام به صورت دست دوم از سایت‌هایی مثل kijiji و craigslist پیدا کنید.  

و اما نکته مهم این که حتماْ قفل خوب و محکمی برای بستن دوچرخه‌تان داشته باشید و در اماکن عمومی حتماْ قفلش کنید (فکر می‌کنم دزدی دچرخه رایج‌ترین نوع دزدی در کانادا باشد).

 

امسال تابستان دوستان دوچرخه‌سوار دو بار در برنامه‌های ۲ روزه مسیرهای ساسکاتون- Pike Lake و ساسکاتون- ‌‌Black Strap را رکاب زدند.  

 


 

من یادم رفت که بگم داشتن کلاه ایمنی helmet مهم بوده و در بعضی مناطق اجباری است.


به قلم: مریم

حمل و نقل در شهر ساسکاتون (اتوبوس)

 

اتوبوس اصلی‌ترین وسیله نقلیه عمومی ساسکاتون حساب می‌شود.  بلیط هر مسیر حدود ۲.۵ دلار است البته با گرفتن transit می‌توانید در فاصله حدود یک ساعت اتوبوس دیگری را به صورت رایگان بگیرید. بسته به میزان استفاده‌ای که دارید می‌توانید بلیط‌ها را به صورت تکی- گروهی- ماهیانه و یا ترمی (فقط برای دانشجویان) بگیرید. دانشجویان لیسانس با داشتن برچسب بر روی کارت دانشجویشان نیازی به گرفتن بلیط نخواهند داشت (جزو هزینه‌های ثبت نام لحاظ شده است) . از آنجایی که اغلب دوستان دانشجو که با ویزای دانشجویی به ساسکاتون می‌آیند دانشجویان فوق لیسانس و یا دکترا هستند بنابراین در صورت نیاز به اتوبوس بهتر است semester pass و یا کارت ماهیانه بگیرند. در صورت گرفتن semester pass هزینه ماهیانه ۵۵ دلار می‌شود در حالی که کارت ماهیانه ۶۸ دلار است.  

اتوبوس‌های شهر اغلب خلوت- تمیز و دارای تجهیزات تهویه هستند (در تابستان خنک و گرم در زمستان) و اصولاْ تابع برنامه داده شده هستند. در روزهای کاری اغلب اتوبوس‌ها طبق برنامه‌ای که دارند هر نیم ساعت به نیم ساعت حرکت می‌کنند. این مدت زمان در روزهای آخر هفته به یک ساعت افزایش می‌یابد. بنابراین اگر می‌خواهید از اتوبوس استفاده کنید حتماْ باید جدول زمان‌بندی مسیر مربوطه را یا بصورت آنلاین و یا از باجه اطلاعات دانشگاه (واقع در Place Riel) دریافت کنید. البته مسیرهای پر رفت و آمدی مثل دانشگاه تا مرکز شهر چندین خط مختلف داشته و هر چند دقیقه یک بار اتوبوسی حرکت می‌کند.  

Place Riel واقع در دانشگاه یکی از ایستگاههای اصلی اتوبوس بوده و اغلب اتوبوس‌های شهر ایستی در Place Riel دارند. بنابراین در صورتی که از محل سکونتتان مسیر مستقیمی برای این ایستگاه وجود داشته باشد می‌توانید به راحتی به دانشگاه رفت و آمد کنید.


به قلم: مریم

ساعات شرعی درماه رمضان

بنابه تقویم عربی دوشنبه روز اول ماه رمضان است.من ساعات شرعی به وقت ساسکاتون که البته براساس تقویم سنی ها هستش رو می گذارم اینجا. ظاهرا اذان مغرب درحدود ۲۰ دقیقه  دیرتر هستش(چون اینها براساس غروب آفتاب نماز می خونن). البته به مرجع تقلید هم بستگی داره.شرق آسمون که از حالت سرخی به تاریکی بره شب حساب میشه .

پ. ن. من به یکی از سایتهای مذهبی ایرانی ایمیل زدم و این لینک رو به من معرفی کردند. می تونید مقایسه داشته باشید.


به قلم: سیمین

شهر ساسکاتون

در شکل بالا نقشه کلی شهر ساسکاتون را می‌بینید. برای شناخت شهر دانستن چند خیابان اصلی اهمیت زیادی دارد. این خیابان‌ها به شرح زیر هستند.

۱- College Dr این خیابان همانگونه که از نامش پیداست خیابان کناری دانشگاه است.

۲- 8th street این خیابان موازی college Dr بوده و اغلب فروشگاههای بزرگ و غذاخوری‌ها در این خیابان واقعند.

۳- Preston Ave این خیابان عمود بر college Dr و 8th street است. خیلی از آپارتمانهای اجاره‌ای در این خیابان واقعند. انتهای شمالی این خیابان (محل تقاطع با circle Dr) یک مرکز فروش نسبتاْ بزرگ دارد.

۴- Broadway همانگونه که از نامش پیداست اغلب تئاترها- سینماها- بارها در این محله هستند و اغلب فستیوال‌ها در این محل برگذار می‌شوند.

۵- Downtown در سمت چپ رودخانه قرار دارد و در انتهای پل College Dr قرار دارد.

۶- Circle Dr بزرگراهی است که اغلب نقاط شهر را به هم متصل می‌کند.

برای تصویر بزرگتر کلیک کنید.

در پست بعد در مورد فروشگاههای بزرگی که برای خریدهای اولیه مفید هستند معرفی می‌شوند.


به قلم: مریم

تلفن همراه

امروزمن و مریم و یکی دیگه ازدوستای جدید الورود رفتیم place riel دانشگاه که از ساسکتل برای قرارداد 15 دلاری سوال کنیم . زیاد درجریان نبودند. بهتره به همون centre mall یا midtown plaza مراجعه کرد. من لینک قراردادهای دانشجویی ساسکتل رو اینجا می دارم. همچینین  prepaid ویرجین موبایل. البته من خودم تا یکماه 20 دلار می‌دادم بعد که گوشیمو شکستم و مراجعه کردم اتفاقا متوجه شدند که من دانشجو هستم و تخفیف رو لحاظ کردن.


به قلم: سیمین