وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

درساسکاتون چگونه زندگی می کنیم

فعالیتهای متفرقه در شهر ساسکاتون شامل تمام ایده‌های نابی میشه که به ذهن هر کدوم ازدوستان خطور بکنه. نظیر جشن تولد گرفتن برای یه دوست مسن! /دور هم جمع شدن به صرف فیلم و اسنک/ خرید کردن/ تیم هورتونز رفتن ساعت ۱۱ شب روز یکشنبه (اون هم به صرف شام!!) و...  

اینحا مشکلی از جهت کمبود فعالیتهای گروهی indoor و outdoor پیدا نمیشه. من حتی خونه هم اینترنت ندارم درحالی  ایران اصلا برام قابل تحمل نبود. حتی در طول روزهای هفته هم همین که بعد از دانشگاه راحت و آسوده بری خونه و مغازه ها و مردمو ببینی بازم خوب و جذابه.

از طرف دیگه ما اینجا اکثرا دانشجوهای تحصیلات تکمیلی هستیم. باید کار بکنیم درس بخونیم غدا بپزیم خونه داری کنیم و... درنتیجه از رفاه خونه پدری خبری نیست و اونقدری هم وقت اضافه نمیاد. اگرم بیاد برای خریدهای عقب مونده یا گزارش های ننوشته صرف میشه. 

برای خود من دوشنبه ها که با استادم قرار دارم بدترین روز هفته است. چون همیشه دارم عین تنبلها بهانه میارمو هیچوفت نشده که یکبار برم دوصفحه report کامل بذارم جلوش. ولی سرهمونم آخر هفته همیشه استرس آوره که وای حالا چکنم. 

خلاصه این دو وجه زندگی خارج ار وطن ساسکاتونی بود و در نتیجه اگه اینجا مدتی update نشد اصلا به مفهوم انقراض و اینجور چیزا نیست (عکس مرتبط در پایین). 

من می خوام به تدریج یه سری عکس از دانشگاه بذارم. از دانشکده بیولوژی شروع می کنم که برای رسیدن به دانشکده مهندسی اولین دانشکده ای که ازش عبور می کنیدو به نوعی موزه حیات وحش هستش یه تیم هورتونز با حال هم داره که ما همیشه می ریم اونجا. 

 



به قلم: سیمین

انتخابات فدرال کانادا

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/6a/Canada2008seats.PNG

دیروز ۱۴ اکتبر انتخابات فدرال کانادا برگذار شد و طی این انتخابات حزب محافظه‌کار (Conservative) با گرفتن ۱۴۳ کرسی بیشترین کرسی را کسب کرد. حزب آزایخواه با کسب ۷۶ کرسی مقام دوم را بدست آورد و جالبتر اینکه حزب فرانسوی‌زبان‌ها (Bloc Québécois) بعد از دو حزب اصلی با داشتن ۵۰ کرسی از حزب سوسیالیست NDP (مخفف New Democtaric Party) با ۳۷ کرسی پیشی گرفت. حزب سبز هم کرسی بدست نیاورد.  

و اما در استان ساسکاچوان حزب محافظه‌کار ۱۳ کرسی از ۱۴ کرسی این استان را بدست آورد و تنها کرسی باقیمانده به حزب NDP رسید.  

برای اطلاعات بیشتر به مطلب وب‌سایت CBC‌ در همین مورد مراجعه کنید.

 

* در نقشه فوق 

۱-  رنگ آبی ---------------------- Conservative 

۲- رنگ قرمز ---------------------- Liberal 

۳- رنگ فیروزه‌ای ----------------- BQ 

۴- رنگ نارنجی ------------------ NDP


به قلم: مریم

نکاتی در مورد گرفتن پذیرش (۱)---- دوره لیسانس

قبل از اقدام به گرفتن پذیرش شرایط دانشگاه را بررسی کنید. مثلاْ برای دانشگاه ساسکاتچوان به وب‌سایت مربوط به پذیرش و یا این سایت مراجعه کنید.   

۱- در این صفحه اولین لینک مربوط به افرادی است که می‌خواهند برای دوره لیسانس اقدام کنند.  

۲- برای کشور ایران شرط زیر از طرف دانشگاه گذاشته شده است:  

Pre-university Year Certificate + Diploma Metevaseth (National High School Diploma - after 12 years - before 1997) 

۳- داشتن حداقل نمره تافل ۵۵۰     

۴- برای گرفتن پذیرش هم می‌توانید از طریق online اقدام کنید و یا اینکه فرم‌ها را download‌ کرده و با پست به دانشگاه بفرستید. 

۵- پرداخت هزینه‌ای حدود ۹۰ دلار کانادا بابت ارسال مدارک (ترجیحاْ از طریق کارت اعتباری)

۶- در مورد هزینه تحصیل به این لینک مراجعه کنید.

 

 و اما چند نکته:

حتماْ‌ قبل از آمدن به کانادا زبانتان را قوی کنید. شایعات مبنی بر قرار گرقتن در محیط را باور نکنید.   

از آنجایی که اغلب دانشجویان ایرانی دانشگاه دوره لیسانشان را در ایران گذرانده‌اند ما اطلاعات چندانی در این رابطه نداریم. همچنین در مورد احتمال گرفتن ویزا متاسفانه هیچ اطلاعاتی نداریم. 

 


 

سلام
لطفا"اگه ممکنه در مورد تحصیل درمقطع لیسانس در مورد مهاجرین وشرایط آن هم توضیح بفرمایید و آیا واحدهای گذرانده شده در مقطع فوق دیپلم ایران رو قبول میکنند (رشته فوق دیپلم من برق قدرت هست)
ممنونم

پاسخ:
با سلام
فکر می‌کنم مهاجرها با داشتن مدرک دیپلم از ایران و نمره تافل بتوانند به راحتی وارد دانشگاه شوند. در مورد قبولی واحدهای گذرانده من اطلاع خاصی ندارم ولی احتمالاْ بشه این کار را کرد.

در مورد مهاجرین اگر واحدهای دبیرستان را در کانادا گذرانده باشند فکر می‌کنم همانند دیگر کانادایی‌ها باید اقدام کنند. یعنی در صفحه http://explore.usask.ca/admission/ به جای گزینه International گزینه Canadian Citizen را انتخاب کنند. قاعدتاً در این مورد نباید فرقی بین مهاجر و شهروند وجود داشته باشه.

ولی با مدارک ایران فکر می کنم شما شرایط International را لااقل برای فرستادن مدارک خواهید داشت ولی هزینه تحصیلی برابر هزینه شهروند کانادایی خواهد بود. 


به قلم: مریم

گزارشی از برنامه شکرگزاری

مراسم شکرگزاری بر طبق همان لیستی که پیش ازاین گذاشته شده بود انجام شد. سه نوع برنامه موسیقی مختلف که همه تم سنتی داشت اجراشد. پیانو و آواز/گیتار و آواز/پیانو و ترومپت (من از همه با دوربینی که مال خودم نبود فیلم و عکس گرفتم و اگر خوب شده باشه اینحا اضافه می شه)

 روی میز یک گلدون  می‌بینید که شامل انواع غلاتی که در ساسکاتون کشت می‌شه هستش. در حقیقت ریشه مراسم شکرگزاری به همین برداشت محصول برمی‌گرده . اما به هرحال الان حالت کلی پیدا کرده و برای تمام نعمتها و فرصت هایی که در زندگی به ما داده شده از خداوند سپاسگزاری میشه.  جالب بود که در بخشی از برنامه  Farmer کانادایی   درمورد کاشت و برداشت و مزرعه داری در کانادا صحبت می‌کرد (تصاویر به زودی) ایشون گفت خیلی سالها به خاطر حمله ملخها هیچ محصولی نداریم اما باز هم خدا رو شاکریم. در ضمن یکی از شغلهای خوب برای خانومها در ساسسکاتون رانندگی کمباین هستش. 

(نکته:گلدون وسط میز بود و شماره‌ای که بر طبق اون سز میز غذا می‌رفتیم زیر گلدون جاسازی شده بود)

پذیرایی خیلی خوب و از نوع غذای کانادایی بود. اصل غذا هم شامل بوقلمون بود ولی ما از همه انتخابهایی که داشتیم به حد اشباع خوردیم. 

 برای هر تعدادی از کشورها تعدادی انجیل به زیان اصلی روی میز قرار داداه شده بود. جالب بود که  سه مجلد فارسی درسه چاپ متفاوت هم وجودداشت که ما یادگاری برداشتیم. اما مثلا به زبان آلمانی وجود نداشت و این دوست ما نتونست چیزی پیدا کنه. 

در مجموع مراسم جالبی بود و بعد از ظهر دوشنبه ما رو به خوبی پرکرد. جای دوستانی که نیومدن خالی. 



به قلم: سیمین

قیمت مسکن در ساسکاتون

 

با توجه به اوضاع خراب بازار مسکن و ورشکست شدن موسسات اعتباری در امریکا و رکود نسبی مسکن در شرق کانادا گمانه‌زنی می‌شد که قیمت مسکن در ساسکاتون رو به کاهش بگذارد. معاملات ۳ ماه اخیر هم با کاهش قیمت روبرو بود با این حال ارقام ماه سپتامبر نشان دهنده افزایش قیمت مسکن در ساسکاتون است.  

 

البته بازار متشنج بازار بورس آمریکا و متعاقب آن کانادا باعث شده که بعضی از بانکها نرخ بهره‌شان را افزایش دهند. با توجه به اوضاع بازار مسکن و وضعیت کار به نظر می‌رسد کانادا و بالاخص ساسکاتون فاصله زیادی با بحران دارند.  

 

نظرات یک فرد غیر متخصص اقتصاد


به قلم: مریم

دیدار با پیتر مککینن رئیس دانشگاه ساسکاچوان

 

دیروز عصر از طرف ISO برنامه خوش آمد گویی برای دانشجویان ورودی جدید برگذار شد و از آنجایی که قرار بود نورالله و رامین برنامه موسیقی اجرا کنند ما هم در این برنامه شرکت کردیم. تو این برنامه نورالله آواز می‌خواند و رامین تنبک می‌زد. برنامه بچه‌ها با آواز ؛می‌گذرم تنها؛ شروع شد و با ؛پیرهن صورتی؛ خاتمه پیدا کرد. در قسمتی از برنامه هم نورالله برنامه تک‌نوازی تنبک را داشت.  اجرای بچه‌ها با استقبال شدید حضار روبرو شد.  

 نکته جالب اینکه پیتر مک‌کینن (Peter MacKinnen) رئیس دانشگاه ساسکاچوان کل طول برنامه (به جز موقعی که سخنرانی داشتن) در میز ما حضور داشتند و با بچه‌های ایرانی صحبت می‌کردند.  

 

از آنجایی که در پست‌های قبلی بیشتر در مورد شهر ساسکاتون صحبت کردیم از این به بعد تصمیم داریم در مورد دانشگاه زیبای ساسکاچوان بیشتر بنویسیم. و در نهایت عکسی دیگر از نورالله و رامین این بار در حین اجرا. 

  

پانوشت 

(سیمین) 

 برنامه خیلی بزرگتر و جالبتر از اونی بود که من توی ذهن داشتم. چون من به طور اتفاقی با دوستان PSA درمراسم شرکت کردم (مریم که زنگ زد فکر کردم قراره بریم کافی!).  پذیرایی مفصل و اکثر خوراکیها veggie بودند. جالب بود که مجری برنامه عیدفطر رو به حضار مسلمان تبریک گفت.

 آقای دکتر MacKinnon که برادرشون سفیر اسبق ایران بوده میز دانشجوهای ایرانی رو برای نشستن انتخاب کردند و مدت طولانی گرم صحبت با بچه ها بودند. من و مهسا و مازیار درمجاورت خانم Kathelen از بخش مشاوره دانشجویی بودیم که ایشون هم متولد انگلیس هستن اما سالها در اصفهان زندگی کرده و خاطره های خوبی از ایران داشتند. (مازیار رو که به عنوان عنصر اصفهانی معرفی کردم با خوشحالی گفت سلام علیکم!!!)    

دو عدد بلیت ونکور Via Railبه قید قرعه به دانشجوهای جدید داده شد.

(عکسها به همت نگارنده و Kathelen;)


به قلم: مریم و سیمین

آخرین روز هوای خوب در ساسکاتون ۲

با تشکر از مطالب سیمین باید بگم منی که تا حالا سه زمستان اینجا بودم  زمستان آنقدرها هم بد نیست. اولاْ blizzard پارسال ساسکاتون در ۵۰ سال تاریخ این شهر بی‌سابقه بود. با وجودی که به خاطر blizzard دانشگاه تعطیل بود ما عاشقین علم به دانشگاه رفتیم و باد به سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت رو تجربه کردیم. برای بچه‌های توربولانس‌کار این تجربه خوبی بود از اونجایی که می‌تونستن آنچه را که داخل تونل باد می‌گذره به عینه تجربه‌اش کنند.

مطلب دیگر اینکه دمای هوای ۲۲- که می‌شنوید با احتساب تاثیر باده. دمایی که با دماسنج سنجیده می‌شه مشخصاْ‌ بالاتر خواهد بود. اگر لباس خوب داشته باشید تحمل زمستان آنچنان سخت نخواهد بود بنابراین حتماْ سعی کنید از خود کانادا لباس خوب و گرم زمستانی تهیه کنید. من یک کاپشن گرم دارم که در سردترین روز سال هم بعد از ۵ دقیقه راه رفتن باهاش گرمم می‌شه. نکته خوب سرمای ساسکاتون اینه که هوای خشکش مانع از نفوذ سرما می‌شه البته از طرف دیگر مجبورید کل زمستان از مرطوب کننده‌های اساسی استفاده کنید. البته هوای خشک باعث تشدید آسم می‌شود بنابراین چایی داغ هم فراموش نشه.


منی که سرمای تبریز را دیدم هنوز هم باور دارم تحمل کردن سوز تبریز سختره هر چند زمستان تبریز حداقل ۲ ماه کوتاهتر از ساسکاتونه.


به نظر من نکته اصلی برای زمستان همان‌طور که سیمین نوشتن داشتن دوستان خوب و داشتن برنامه‌های متنوع هست.


به قلم: مریم

آخرین روز هوای خوب

امروز با دمای حداکثر ۲۳ درجه آخرین روز هوای خوب ساسکاتون محسوب می‌شه. باربیکیو امروز با استقبال بسیارگرمی روبرو شد .از رضا و مریم و نورلا که بیشترین حجم کار رو به عهده گرفتند و بقیه بچه‌هایی که کمک کردن ممنون.  

اهالی مناطق دشتی آمریکای شمالی بهتر از همه دنیا می‌دونن که زمستان و سرما چه مفهومی داره. من روز orientation که اوایل ژانویه بود و دما تازه به ۲۲- رسیده بود سرمای سخت رو اولین بار تجربه کردم. ما توی قسمتی از برنامه پیاده‌روی کناررودخونه داشتیم  یادمه وقتی به  بازارچه و مجتمع تفریحی  Forks رسیدیم از شدت سردرد بی‌تاب شده بودم. قربون ساسکاتون برم هر بار که آب و هواشو چک می‌کردم blizzard و آلارم frostbite رو می‌دیدم و از ۳۰- هم نمیومد بالا.  

اینجا همه مراکز خرید سرپوشیده نیست تو وینی‌پگ می‌پریدیم تو بازار و زندگی رنگی و زیبا می ‌شد. ما بستنی هم می‌خوردیم وسط زمستون تو بازار. ترسناکترش اینه که اینجا ایستگاههای اتوبوس Shelter  ندارن یه دونه از این بادای معمول ۳۵km که بیاد یه دور می‌زنی دور خودت و بعد شروع می‌کنی به یخ زدن. بیشتر از ۵ دقیقه که بایستی اول  آب بینی و آب چشمات یخ می‌بنده بعد گوشات یکی یکی سیاه میشن و میفتن بعد انگشتات. بعد شو نمی‌گم فعلا. ربطی به شال و کلاه نداره. من معمولا تو زمستون قرص مسکن رو روزی یه دونه حتما می‌خوردم.  

 قبل اینکه برم وینی پگ دوستام بهم تسلی زیاد دادن. حتی بعضی بچه‌ها رو دیدم که چله زمستون نیم ساعت تا دانشگاه پیاده میومدن و به من می‌گفتن عادت می‌کنی. ولی من خودم بعد از ۵ دقیقه تپش قلب می‌گرفتم. فکر نمی‌کنم هیچوقت بتونم اسکیمو بشم.

خلاصه تا حالا که این شهر کوچولوی ما خوب دووم آورده.  

خواستم بگم که 

اولا زندگی تو ساسکاتون بچه بازی نیست. اینجا اقلا ۶ ماه کمپلت زمستونه. زندگی اینجا مرد می‌خواد. مرد بزرگ.

دوم اینکه من اصلا یادم نمی یاد زمستون پارسال کسل شده باشم. چون با دوستام On campus بودیم و دانشکده هم ۶ متر تا خوابگاه فاصله داشت.  

اینجا هم سینما و تیاتر و مهمونی و nigth club و game هست.

سوم اینکه ما تو زمستونی که از ماه دیگه رسما پیداش می شه اینجا رو update می‌کنیم.


به قلم: سیمین


کباب بره و یک بعد از ظهر دور هم


این روزها هوای ساسکاتون عالیه و از اونجایی که این هفته مصادف با عید فطر و مهرگان بود با بچه‌ها تصمیم گرفتیم که تو پارک مواسین دور هم جمع بشیم و ناهار را هم برای کباب بره مهمان PSA باشیم. صبح روز شنبه قراره یک بره قربانی بشه و از طرف دیگر سالاد- نوشابه- ذغال از طرف PSA فراهم می شه.

برنامه ساعت ۱۲ ظهر شروع می‌شه و تا عصر ادامه خواهد داشت. اگر قصد آمدن دارید و  براتون امکان دارد لطفاْ‌ سیخ همراه داشته باشید.   منتظر دیدار شما هستیم.


زمان:روز شنبه ۴ اکتبر ساعت ۱۲

مکان: مواسین پارک  




به قلم: مریم


عیدفطر

امروز بنا به تقویم عربی روز عید فطر هستش و منم به نوبه خودم تبریک می گم. یکی ازدوستان دیشب حرف خوبی می زد. ماه رمضان برای همه خوب بود. هر کس  روزه داری کرد که ثوابشو برد و به سلامتی جسم و تقویت اراده کمک کرد. کسی هم که روزه نگرفت کیفشو برد و کافی شو سر موقع خورد. دیشب یه سری از دوستان به مناسبت برنامه پیاده روی کناررودخونه که کنسل شد منزل من بودند. حقیقتش من زیاد درمورد احکام حضورذهن ندارم ولی بچه ها نتیجه‌گیری کردند که من باید فطریه همه رو بدم و منم تا آخرشب داشتم چک و چونه می‌زدم.  

حالا جدا از شوخی اومدم اینجا بگم که اگر خودتون یا احیانا دوستاتون مقید به دادن فطریه امروز هستید بد فکری نیست که همه پولها رو یه جا جمع کنیم و از طرف ایرانیها به یه جای مناسب اهدا کنیم. البته فکر کنم یه مقداری دیر دارم می‌نویسم ولی اگر خوندید و موافق بودید با PSA تماس بگیرید. 

ممنون 

پ.ن این پست صبح عید فطر نوشته شده ولی من بعد منتشرش نکردم. چون یکی از دوستام گفت بگید ایران براتون بدن. من الان نمی دونم که آیا دادن یا نه! ولی اینجا چند تا مشکل وجودداشت: پیدا کردن مستحق ازنوع مسلمان و یافتن خوراک غالب ! (مثلا ۳ کیلو پاستا یا سیب زمینی یا پیتزا پپرونی یا دلوکس!) به اضافه اینکه تو ایران یکدهم قیمت میشه .  

روزشکرگزاری

 

 

 

2 اکثر ایرانی ها تو شهرهای مختلف کانادا کامیونیتی دارن و مراسم مختلفی رو برگزار می کنند. هر چند که به نظر خیلی ازماها که گروه دوستان خودمون رو داریم شاید این کارها ضرورتی نداشته باشه که مثلا ایرانی‌هایی که به دلایل متفاوتی اینحا هستند رو زیر یک چتر ببینیم. این مقدمه‌‌ای بود که بگم خوبه که تو برنامه‌هایی که دانشگاه می‌ذاره هم شرکت کنیم و اونجا همو ببینیم.  اینحا اغلب گروهها وابسته به کلیسا هستند. نمونه دوستان کانادایی ما هم خانوم استر که معرف حضور همه هست و ما کماکان می‌بینیمشون.   

برنامه Thanks giving هفته آینده هستش .

اینهم ایمیل مربوطه از طرف شرلی:

International students from the U of S and their families are invited to:
 
"Expressions of Thanksgiving" - a Thanksgiving Day celebration
    - Traditional Thanksgiving Dinner - turkey (and vegetarian option), stuffing, mashed potatoes, salads, pumpkin pie, and more! 
        - Games & Prizes
            - Musical entertainment
                - "Harvest" from a Christian farmer's perspective
                    - Opportunity for you to express thankfulness
                        - Child care is provided
 
When:  Monday, October 13 (national holiday) from 4:30 - 8:00 p.m.
Where:  at Emmanuel Baptist Church, 1636 Acadia Drive (corner of Taylor Ave.)
                Transportation is available free of charge by van from Seager Wheeler parking lot at 4:10 p.m.
 
Cost:  $5 (per person over 4 years old)
            One hundred tickets will be sold from a table in the Global Commons:
                    Wed,   Oct. 1, from 12 p.m. to 3 p.m.
                    Thurs, Oct. 2, from 10 a.m. to 1 p.m.
                    Mon,    Oct. 6, from 9 to 11 a.m.
                    Tues., Oct. 7,  from 12:30 to 3 p.m.
 
Tell your friends.  If you are part of a club or association at the university, please pass this invitation on via your association's web network. 

 

من با اجازه سیمین یک عکس Thankgivingی اضافه می‌کنم به پست. باشد که قبول افتد.