وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

لوگوی هواشناسی

بچه‌ها من براتون یه لوگوی پیش‌بینی هوا پیدا کردم که دمای هوا رو مثبت نشون میده. اگه کسی میدونه چه جوری میشه درستش کرد با دادن نشانی خونواده‌ای رو از نگرانی نجات بده.


به قلم: سیمین

آدرس ایمیل

از آنجایی که ایمیل دانشگاه گاهاْ دچار مشکلات می‌شد و از این بابت ما شرمنده دوستان می‌شدیم تصمیم گرفتیم که یک ایمیل جدید را در Gmail ایجاد کنیم. آدرس جدید ایمیل: psa.usask@gmail.com  

 

به قلم: مریم

پذیرش گرفتن از دانشگاه (۲) --- تحصیلات تکمیلی

دوستانی که علاقه‌مند به ادامه تحصیل در مقاطع فوق لیسانس و دکترا هستند احتمالاْ اطلاعات کافی در مورد نحوه گرفتن پذیرش داشته باشند و این پست براشون تکرار مکررات خواهد بود. با این حال می‌شه پروسه پذیرش را به صورت زیر خلاصه کرد. 

 

۱- مطالعه وب‌سایت مربوط به دانشکه‌ای قصد گرفتن پذیرش را دارید. من از دانشکده مکانیک به عنوان مثال استفاده خواهم کرد.  

آدرس دانشگاه - آدرس کلی کالج‌ها و دانشکده‌ها - دانشکده مهندسی -  دانشکده مهندسی مکانیک - و در نهایت لیست اعضای هیئت علمی دانشکده. در این صفحه می‌بینید که جلوی نام هر استاد زمینه کاری - شماره تلفن و آدرس ایمیل استاد مربوطه داده شده و با کلیک بر روی نام استاد می‌توانید به صفحه شخصی استاد رفته و اطلاعات بیشتر را کسب کنید. بر این اساس می‌توانید با استادی که در رشته مورد علاقه شما کار می‌کند تماس برقرار کنید. 

چند نکته‌ای که در مورد انتخاب و تماس با استاد وجود دارد که هر چند در هیچ منبعی از آن سخن به میان نمی‌آید ولی بهتر است قبل از شروع به کار از آنها اطلاع داشته باشید. 

۱-۱ سعی کنید ترجیحاْ با استاد کانادایی و یا نهایتاْ ایرانی کار کنید. نه تنها طرف حساب شدن با برخی استادهای چینی و هندی بسیار مشکل است بلکه احتمال قوی مشکل ارتباطی با آنها خواهید داشت. مثل بقیه موارد این مسئله هم ۱۰۰٪ نمی‌تواند درست باشد ولی بهتر است احتیاط کنید. 

 

۱-۲ یک رزومه CV و نامه مقدمه Cover Letter خوب تهیه کنید. برای این کار می‌توانید از اطلاعات داده شده  در اینترنت استفاده کنید. 

 

۱-۳ سعی کنید منظم و مودب باشید و نظم استاد را از همان روش ایمیل زدن به خودتان ارزیابی کنید. زمانی که ایران هستید شاید به این مسائل کوچک اهمیت ندهید ولی بعداْ متوجه خواهید شد که زندگی شما برای ۳ یا ۵ سال وابسته به اخلاق و رفتار استادتان خواهد بود. 

 

۱-۴ اغلب اساتید دانشگاه برای گرفتن پول به منابع مختلفی رجوع می‌کنند و زمانی که شما اقدام به پذیرش می‌کنید احتمال دارد ۱۰۰٪ در مورد شرایط مالی برای گرفتن دانشجوی جدید مطمئن نباشند بنابران از شما خواهند خواست که مدارکتان را برایشان بفرستید. بنابراین این مسئله به معنی گرفتن پذیرش نیست. در این صورت از استاد مربوطه زمان دادن جواب را جویا شوید و چند روز پس از موعد مقرر دوباره به استاد ایمیل زده و شرایط جدید را بپرسید. زدن نامه مکرر (بیش از حد نیاز) تاثیر مثبتی بر روند کارتان نخواهد داشت. در صورت گرفتن جواب منفی خونسردی و ادب خود را حفظ کنید. هیچ استادی قصد سوء استفاده و یا اذیت شما را ندارد.

  

۱-۵ جواب منفی یک یا دو استاد نباید باعث ناامیدی شما شود. شما می‌توانید از یکی از بهترین دانشگاههای ایران با معدل خوب فارغ‌التحصیل شده باشید و استادی به دلایل نداشتن پول کافی و یا داشتن پیش‌زمینه منفی از چند هم دانشگاهی شما به شما جواب منفی دهد بنابراین ناامید نشده و به راه خود ادامه دهید.   

 

۱-۶ اگر از چند استاد به صورت هم زمان جواب مثبت گرفته‌اید و در نهایت تصمیم نهاییتان راگرفته‌اید بهتر است بقیه اساتیدی که به شما جواب مثبت داده بودند را در جریان تصمیمتان بگذارید. 

 

۱-۷ در مورد مسائل مالی صریح باشید و سعی کنید حتماْ از طریق استادتان پول مورد نیازتان را دریافت کنید (در مورد مسائل مالی در یک پست جداگانه خواهم نوشت). تعارف و خجالت جایی در این میان ندارد و ممکن است در آینده به ضررتان تمام شود.


به قلم: مریم

تلویزیون در ساسکاتون

 

یکی از راههای سپری کردن شب‌های طولانی زمستانی در ساسکاتون دیدن تلویزیونه. تلویزیون نه تنها سرگرمتان می‌کنه بلکه در یادگیری زبان هم تا حدودی موثره.  

کانادا کلاْ فکر کنم ۵ تا شبکه رایگان دارد که از آنها هم دو تاش فرانسوی زبان هستند. شبکه‌های انگلیسی عبارتند از: CBC- CTV و Global. بعضی از برنامه‌های این شبکه‌ها را میتوانید به صورت آنلاین از طریق اینترنت ببینید و یا اینکه زمان پخش را چک کنید. اگر بخواهید علاوه بر این چند شبکه به برنامه‌های بیشتری دسترسی داشته باشید می‌توانید از طریق شرکت‌های Shaw و یا Sasktel اشتراک شبکه‌های کابلی را بگیرید. خود این شبکه‌های کابلی انواع و اقسام مختلف دارند که می‌شه به دو دسته اصلی Basic Channels و Full Channels تقسیمشان کرد. این شرکت‌ها اغلب تخفیف ویژه برای دانشجوها دارند با این حال حتی با تخفیف دانشجویی تا آنجایی که یادمه هزینه ماهیانه Basic حدود ۲۰ دلار و ۵۶ برای Full Cable بود. تمام شبکه‌های تلویزیونی اعم از رایگان و پولی کلی برنامه تبلیغی نشان می‌دهند و اغلب هر ۵ دقیقه به ۵ دقیقه برنامه قطع می‌شود و تبلیغات نشان داده می‌شود. تنها کانالهایی که طی برنامه تبلیغات ندارند کانالهای فیلم Movie Channels هستند که صرفاْ بین دو فیلم تبلیغ دارند. بجز شبکه‌های فیلم امکان این وجود دارد که شما فیلمی را با پرداخت پول درخواست کرده و ببینید. 


به قلم: مریم

یک بعدازظهر آفتابی

PSA یه وبلاگ اطلاع رسانی هستش و ما سعی می کنیم موارد جالب و مفید رو اینجا بنویسیم. گاهی دوستان با من شوخی می‌کنند که آره حالا ما امروز رفتیم مثلا آسانسور شیشه‌ای سوار شدیم فردا میره تو PSA.حتی بعضی وقتها من می‌بینم یه ترسی هم هست تو دل بچه‌ها.  

حقیقتش ما اینجا قرار بر این نداریم که یادداشت روزانه بنویسیم چون اصلا هدف این نیست و وقتشم نداریم.  از طرف دیگه یه دسته  از دوستان هم  گاهی  تذکر می‌دن که چرا مرتب نمی نویسیم و اینا. من خواستم بگم اگه شما ایده یا مطلبی دارید در هر زمینه‌ای که باشه ما استقبال می کنیم. اینطوری هم وبلاگ هم از حالت رکود در میاد و هم این که وقتی یه اسم جدید و یا یه ایده یا ادبیات جدید بیاد خودش کلی تازگی میاره.  

این از این.  

اگه دوست داشته باشین من می‌تونم از طرف خودم مسابقه بذارم. جایزشم شکلات یا پاک کنه. 

مثلا یه سوال خوب اینه: رو پلاک ماشینهای کانادایی مثل ایران نام استان ثبت شده و معمولا توصیفی هم در وصف استان گفته شده مثل Beautiful British Columbia. خوب حالا این تو صیف برای سایر استانهای کانادایی چی هستش؟ 

یه مسابقه دیگه هم ارسال شعر در وصف تنهایی در غربت هستش .

در آخر هم از این که میاید و به دیده منت بر ما می نهید ممنون.

سرماخوردگی در ساسکاتون

 

نزدیکی‌های پاییز (یا به قولی زمستان)‌ که می‌رسه مادر من هر دفعه که باهاش صحبت می‌کنم توصیه می‌کنه که لباس گرم بپوشم و مواظب خودم باشم. تو ساسکاتون با وجود داشتن زمستان سرد من آنچنان سرماخوردگی نداشتم و البته این تجربه من تنها نیست بلکه اغلب بچه‌ها هم همین اعتقاد را دارند. اغلب این مسئله را ناشی از واکسن ضد آنفولانزایی می‌دونن که اول زمستان تزریق می‌شه.  (هزینه تزریق برای دانشجویان ۱۸ دلاره ولی بواسطه داشتن بیمه تکمیلی که بصورت اتوماتیک جزو هزینه‌های ثبت نام‌تان است دوستان دانشجویان بایستی رسید را به دفتر مربوطه در زیر پله‌های Place Riel برده و فرم مربوط به بازگرداندن هزینه درمانی را پرکنند. در عرض یکی دو هفته چکی به آدرس داده شده پست خواهد شد.)

 بعضی‌ها هم اعتقاد دارند که زمستان آنقدر سرد است که حتی میکروب‌ها هم نمی‌توانند از آن جان سالم به در ببرند. افراد متخصص‌تر هم اعتقاد دارند که بالا بودن بهداشت عمومی مانع انتقال بیماری‌ها واگیردار می‌گردد.  

 

ولی اگر با تمام این تفاسیر باز هم سرما خوردید می‌توانید به Health centre دانشگاه مراجعه کنید. با داشتن کارت Health card ساسکاچوان هزینه‌ای برای ویزیت نخواهید پرداخت. خوشبختانه دکتر نصیر (زاده) در این مرکز مشغول به کار هستند و نه تنها با مراجعه به ایشان می‌تونید مشکلاتتان را به فارسی بگید بلکه دکتر نصیر یکی از بهترین و خوشروترین دکتر های مرکز به حساب می‌آیند. البته به مرکز بهداشتی هم که مراجعه کنید به احتما قوی دارویی براتون تجویز نمی‌شه و صرفاْ بهتون پیشنهاد می‌کنند که مثلاْ مایعات و آب پرتقال بخورید. بنابراین خیلی از دوستان موقع آمدن به کانادا کلی با خودشون قرص سرماخوردگی و آنتی‌بیوتیک‌های رنگارنگ می‌آورند. اگر هم احیاناْ دارویی تجویز شد می‌توانید دارو را از داروخانه خود دانشگاه بخرید و مانند واکسن آنفولانزا پولتان را پس بگیرید.

  

در مورد بیماری‌های جدی‌تر هم باید مثل حالت قبل به دکتر خانوادگی Family Physician مراجعه کنید و ایشون بر اساس صلاحدیدشان شما را به دکتر متخصص رجوع خواهند داد و شما باید منتظر نامه‌ای از دفتر دکتر متخصص باشید که زمان و مکان ویزیت را اطلاع بدهد.  

نکته‌ای که در مورد دکترهای متخصص وجود داره اینه که به خاطر دولتی بودن سیستم بهداشتی شاید مجبور باشید مدت طولانی در صف دیدن دکتر متخصص و یا انجام عمل جراحی باشید. 

 

برای افراد غیر دانشجو پروسه دیدن پزشک به طریق مشابهه بوده با این اختلاف که به مراکز درمانی شهری می‌توانند مراجعه کنند و در صورت داشتن کار از طریق کارفرماشون بیمه تکمیلی داشته باشند.


به قلم: مریم

اثرات زدن به تخته

 

یکی از تفریحات سالم زمستانی در کانادا بالاخص ساسکاتون چک کردن دمای هواست طوری که این موضوع یکی از شبکه تلویزیونی مختص خودش را داده. من هم طبق عادت نه تنها هوای یکی دو روز آینده را نگاه می‌کنم بلکه هوای ۱۴ روز بعد را هم چک می‌کنم. اگر هوا خوب بود با زدن به تخته امیدوار می‌شوم که هواشناسی اشتباه نکرده باشد و اگر پیش‌بینی‌ها بد بودند همان نظر همیشگی مبنی بر عدم توانایی دانش فعلی را برای پبش‌بینی هوای آینده دارم.  

 

هفته قبل پیش‌بینی هوا برای این هفته بسیار سرد بود و قرار بود اولین برف امسال زمین ساسکاتون را سفیدپوش کند ولی با تدابیری که در پیش گرفته شد نه تنها برف نیامد بلکه قراره در یکی دو روز آینده هوا گرم‌تر شده و تا آخر نوامبر هوا بالای صفر باشد. 

 

این عکس را حالا پیداش کردم و ظاهراْ دمای حدود صفر درجه برای نوامبر زیاد هم دور از دسترس نیست. 

 

منبع: از وبسایت BBC


به قلم: مریم

Remembrance Day

 

این روزا روی سینه اکثر کاناداییها این گل شقایق قرمز رو می‌بینید. معادلش تو ایران گل لاله است که سمبل شهیده. هفته دیگه سه‌شنبه برزگداشت شهدای کانادایی جنگ جهانی اول هستش. روی همه اتوبوسها این عبارت رو می خونید: مبادا فراموش کنیم (Lest we forget) 

خوب ما اون روز چیکار می‌کنیم؟ هیچی همون کارایی که روزای غیر تعطیل انجام می‌دیم. یکماه دیگه اینجا پایان ترمه و باید کمربندها رو محکم بست.  

این شعرهم تقدیم به کلیه رزمندگان این خطه: 

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row,
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly.
Scarce heard amid the guns below. 

We are the dead. Short days ago
We lived, felt dawn, saw sunset glow
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.


به قلم: سیمین

پیروزی اوباما

 

بازارهای مالی جهان انتخاب باراک اوباما را مثبت ارزیابی کرده‌اند و شاخص بهای سهام در بورس ژاپن بیش از 4 درصد ترقی کرد و بازارهای سهام در سنگاپور، هنگ کنگ، استرالیا و زلاندنو نیز شاهد افزایش شاخص بهای سهام بودند.
روز گذشته، و با پیش بینی موفقیت باراک اوباما، شاخص بهای سهام در بازار بورس نیویورک حدود 3 درصد افزایش یافت و بازارهای سهام اروپایی نیز بین 4 تا 5 درصد رشد کردند.
اگرچه آقایان اوباما و مک کین در جریان مبارزات انتخاباتی برنامه‌های اقتصادی خود را به تفصیل بیان نکرده‌اند، اما به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران در سرتاسر جهان نتیجه این انتخابات را تحولی مثبت ارزیابی می‌کنند.
به گفته برخی ناظران، نتیجه انتخابات دست کم نشان می‌دهد که با وجود دشواری‌های اقتصادی فعلی، مردم آمریکا نسبت به آینده خوشبین هستند و این کشور از توانمندی و انعطاف‌پذیری سیاسی و اجتماعی لازم برای در دست گرفتن رهبری جهان در دوره‌ای بحرانی برخوردار است. (منبع ایرانتو)  

زندگی نامه به روایت تصویر

عکس تالیفات از سایت abebooks 



به قلم: سیمین

مسابقه

بعد از ایستگاه اتوبوس پلاس ریال چنانچه بخواهید تمام مسیر رو ازداخل ساختمون به ساختمون مهندسی برید به ترتیب ازچه دانشکده هایی عبور می‌کنید. 

پ.ن فکر کنم ساسکاچوان با داشتن این همه راهروهای شیشه‌ای که ساختمونها رو به هم متصل می‌کنه منحصر به فرد باشه. عکساشو می‌ذارم. یه بار داشتم عکس می‌گرفتم یه نفر از پشت سرم داد زد Hey I'm ready!  سرمو برگردوندم دیدم رو دوچرخه دستاشو بازکرده فیگور عکسی. خیلی مضحک بود.

راستی به برنده ها point می‌دیم.اگر عکس هم بفرستید point بیشتری می‌گیرید. بعدش به افتخار برنده ها جشن می‌گیریم. 



به قلم: سیمین

تفسیر آب و هوا از زبان انسان مناطق معتدل

دیروز و امروز جزء بادی‌ترین روزهای ساسکاتون محسوب می‌شه. الان هوا ۲ -درجه است اما با باد ۱۰ -احساس می‌شه. دیروز به قدری یاد شدید بود (۵۰کیلومتردرساعت) که حتی نمی‌شد راه رفت و من فکر کردم توی ایران اگر با سرعت بیشتر از ۱۰۰ km  ماشین رو می‌روندی چنین فشاری رو احساس می‌کردی. جالب اینجاست که درختها در اینجا ریشه‌های مقاومی دارند که اونها رو سرپا حفظ می‌کنه اگر تو ایران ۲۴ ساعت باد با سرعت ۵۷ کیلومتر بر ساعت بیاد درختهای زیادی می‌افتند. قطعی برق و تلفن و اینجور چیزا هم پیش میاد یعنی کل سیستم بهم می‌ریزه. ما اینجا در یک شهر دویست هزار (۲۱۳۶۵۴ ) نفری زندگی می‌کنیم و کسی هم اهمیتی به آب و هوایی که که یک روزش برای کشورمون فاجعه درست می‌کنه نمیده.  

فقط یادتون باشه همیشه کلاه گرم داشته باشید و صورتتون رو بپوشونید. 

به هرحال با همه این تفاسیر ما تمام فعالیتهامون رو به صورت عادی حفظ کردیم و دیشب هم با تعدادی از دوستان شام رو در سالاد بار و بوفه BONANZA صرف نمودیم.  

بعداْ در مورد رستورانهای ساسکاتون بیشتر می‌نویسیم.

در ضمن هفته آینده هوا آرام و بسیار عالی است.


به قلم: سیمین