وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

پذیرش گرفتن از دانشگاه (۲) --- تحصیلات تکمیلی

دوستانی که علاقه‌مند به ادامه تحصیل در مقاطع فوق لیسانس و دکترا هستند احتمالاْ اطلاعات کافی در مورد نحوه گرفتن پذیرش داشته باشند و این پست براشون تکرار مکررات خواهد بود. با این حال می‌شه پروسه پذیرش را به صورت زیر خلاصه کرد. 

 

۱- مطالعه وب‌سایت مربوط به دانشکه‌ای قصد گرفتن پذیرش را دارید. من از دانشکده مکانیک به عنوان مثال استفاده خواهم کرد.  

آدرس دانشگاه - آدرس کلی کالج‌ها و دانشکده‌ها - دانشکده مهندسی -  دانشکده مهندسی مکانیک - و در نهایت لیست اعضای هیئت علمی دانشکده. در این صفحه می‌بینید که جلوی نام هر استاد زمینه کاری - شماره تلفن و آدرس ایمیل استاد مربوطه داده شده و با کلیک بر روی نام استاد می‌توانید به صفحه شخصی استاد رفته و اطلاعات بیشتر را کسب کنید. بر این اساس می‌توانید با استادی که در رشته مورد علاقه شما کار می‌کند تماس برقرار کنید. 

چند نکته‌ای که در مورد انتخاب و تماس با استاد وجود دارد که هر چند در هیچ منبعی از آن سخن به میان نمی‌آید ولی بهتر است قبل از شروع به کار از آنها اطلاع داشته باشید. 

۱-۱ سعی کنید ترجیحاْ با استاد کانادایی و یا نهایتاْ ایرانی کار کنید. نه تنها طرف حساب شدن با برخی استادهای چینی و هندی بسیار مشکل است بلکه احتمال قوی مشکل ارتباطی با آنها خواهید داشت. مثل بقیه موارد این مسئله هم ۱۰۰٪ نمی‌تواند درست باشد ولی بهتر است احتیاط کنید. 

 

۱-۲ یک رزومه CV و نامه مقدمه Cover Letter خوب تهیه کنید. برای این کار می‌توانید از اطلاعات داده شده  در اینترنت استفاده کنید. 

 

۱-۳ سعی کنید منظم و مودب باشید و نظم استاد را از همان روش ایمیل زدن به خودتان ارزیابی کنید. زمانی که ایران هستید شاید به این مسائل کوچک اهمیت ندهید ولی بعداْ متوجه خواهید شد که زندگی شما برای ۳ یا ۵ سال وابسته به اخلاق و رفتار استادتان خواهد بود. 

 

۱-۴ اغلب اساتید دانشگاه برای گرفتن پول به منابع مختلفی رجوع می‌کنند و زمانی که شما اقدام به پذیرش می‌کنید احتمال دارد ۱۰۰٪ در مورد شرایط مالی برای گرفتن دانشجوی جدید مطمئن نباشند بنابران از شما خواهند خواست که مدارکتان را برایشان بفرستید. بنابراین این مسئله به معنی گرفتن پذیرش نیست. در این صورت از استاد مربوطه زمان دادن جواب را جویا شوید و چند روز پس از موعد مقرر دوباره به استاد ایمیل زده و شرایط جدید را بپرسید. زدن نامه مکرر (بیش از حد نیاز) تاثیر مثبتی بر روند کارتان نخواهد داشت. در صورت گرفتن جواب منفی خونسردی و ادب خود را حفظ کنید. هیچ استادی قصد سوء استفاده و یا اذیت شما را ندارد.

  

۱-۵ جواب منفی یک یا دو استاد نباید باعث ناامیدی شما شود. شما می‌توانید از یکی از بهترین دانشگاههای ایران با معدل خوب فارغ‌التحصیل شده باشید و استادی به دلایل نداشتن پول کافی و یا داشتن پیش‌زمینه منفی از چند هم دانشگاهی شما به شما جواب منفی دهد بنابراین ناامید نشده و به راه خود ادامه دهید.   

 

۱-۶ اگر از چند استاد به صورت هم زمان جواب مثبت گرفته‌اید و در نهایت تصمیم نهاییتان راگرفته‌اید بهتر است بقیه اساتیدی که به شما جواب مثبت داده بودند را در جریان تصمیمتان بگذارید. 

 

۱-۷ در مورد مسائل مالی صریح باشید و سعی کنید حتماْ از طریق استادتان پول مورد نیازتان را دریافت کنید (در مورد مسائل مالی در یک پست جداگانه خواهم نوشت). تعارف و خجالت جایی در این میان ندارد و ممکن است در آینده به ضررتان تمام شود.


به قلم: مریم

نظرات 8 + ارسال نظر
سیمین چهارشنبه 29 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 12:01

بسیار عالی

رامین پنج‌شنبه 30 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 20:09

سلام
عالی بود ، ولی برای استاد های هندی اصلا باشما موافق نیستم.

این چیزی که من گفتم ۱۰۰٪ نیست ولی چند تایی از بچه‌هایی که من می‌شناختم تجربه بدی داشتن با استادهای هندی.

سیمین جمعه 1 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 09:20

حالا استاد تو که هندی نیست رامین بنگاله. مثل استادمن که چینی نیست و ویتنامیه!اینا یه ورژن فرهنگشون بالاتره.

ایمان عباسی یکشنبه 7 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 03:46

سلام
من استاد دانشگاه آزاد هستم و از این حرکت شما در ارایه اطلاعات به مردم خیلی خوشحال شدم و خواستم تشکر کنم.

sina چهارشنبه 4 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 16:13

بسیار عالی بود

علی پنج‌شنبه 12 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 14:40 http://rozanak.blogfa.com/

سلام

از وقتی که برای تدوین وبلاگتون و همچنین مطالب مفید آن کمال تشکر رو دارم.

من سال پیش به یکی از استادهای دانشگاه ساسکاتچوان نامه ای برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد ارسال کردم.

مدارکی رو ازم خواست که تو این یک سال هم فارغ التحصیل شدم و هم سابقه کاری و پژوهشی خودم رو ارتقا دادم.

مشکلی که الان دارم نمره زبانم IBT ، نمره من 81 ،ولی نمرات مهارتی :
reading : 18, listening: 23, speaking: 20 , writing : 20

در این میون اخیرا مکاتباتی را با همون استاد داشتم که ابراز رضایت کرده از سوابق تحقیقاتی و معدلم . فقط اشاره کرده به اینکه مطمئن بشم که نمره تافلم رو دانشگاه قبول میکنه یا نه؟با توجه به اینکه در هر بخش نبایستی کمتر از 20 گرفت و نمره reading من 18 !

حالا امتحان دوباره تافل خودش پروسه ای یه( با اینکه می دونم این بار نمرم خیلی هم بهتر خواهد بود )
ولی امتحان مجدد وقت گیره.

خوشحال میشم تا از راهنماییتون استفاده کنم

بازم ممنون

سید امین گلستانه دوشنبه 21 دی‌ماه سال 1388 ساعت 00:01

سلام
دانشگاه شما مهندسی برق داره
شما گفتید باید حداقل معدل ۱۶ داشته باشید ام توی سایت دانشگاه گفته ۷۰ که می شود ۱۴ بالاخره کدام درست است
ممنون

عیسی حسین پور پنج‌شنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 15:58 http://www.sutcontrol.blogfa.com

یه سلام گرم و از نوع ایرونی به مریم خانوم و دوستاش خیلی خسته نباشید
می خواستم به من یه سری اطلاعات در مورد پذیرش تو دانشکده برق ساسکاچوان بدید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد