وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

یلدا مبارک

گروه خبری سیمین پرس :   

اینجانب نماینده وزیر اعظم  امروز پیام صلح ساسکاتون رو شخصا به وزیر اعظم وینیپگ تقدیم کردم. پادشاه وینیپگ در حال حاضر در مونتریال به سر می‌برند. بدینوسیله سلام و تهنیت اهالی وینیپگ را به عرض حضرت ری و سپاه دلاور وی اعلام می دارد و متذکر می‌گردد که بنا به مذاکرات صلح آمیز فیمابین عزیمت به براندن منتفی است و سربازان همیشه پیروز ساسکاتون رسم کهن یلدا را در کنار خانواده بجا خواهند آورد.  

به دلیل کوتاه بودن سفر اینجانب تنها فرصت گفنمان با مقامات ارشد فراهم آمده و به مسایل حاشیه ای با حضور بزرگان در فرصت مغتنم بعدی پرداخته خواهد شد. 

با  تقدیم احترام:


سیمین

ادامه تحصیل مهاجرین

 

دوستی ایمیل زده و گفته‌اند که قراره به زودی به کانادا و احتمال زیاد ساسکاچوان مهاجرت کنند و در مورد ادامه تحصیل در رشته مدیریت پرسیده‌اند.  

 

در کانادا ورود به دانشگاه برای افرادی که ساکن کانادا هستند کار نسبتاْ راحتی است. شما صرفاْ با داشتن مدرک لیسانس از ایران و داشتن نمره زبان می‌توانید در دانشگاه ثبت نام کنید. تنها مسئله‌ای که در این میان اهمیت می‌یابد امکان گرفتن بورس از دانشگاه و یا استاد است. در مورد رشته‌های علوم انسانی تا آنجایی که من می‌دانم گرفتن بورس تقریباْ کار بسیار سختی است و اغلب دانشجوها خودشان هزینه‌های تحصیلی خود را تامین می‌کنند (من این را از یکی دو نفر از دوستان کانادایی که در رشته‌های روانشناسی و جامعه‌شناسی مشغول تحصیل بوده‌اند پرسیده‌ام).  

 

و اینکه چه توصیه‌ای می‌شود کرد برای این دوستان: من فکر می‌کنم بهترین کار برای فردی که ساکن ایران است و قصد عزیمت به کانادا را دارد این است که سعی کنید زبان انگلیسی‌تان را تا آنجایی که برایتان امکان دارد تقویت کنید. کلاس زبان‌های ایران ارزان و با کیفیت هستند. اینجا هزینه ثبت نام برای کلاس‌های زبان بالاست (حدود ۳۰۰ دلار برای هر ترم) و اغلب شرکت کنندگانشان از کشور چین هستند که تحمل کلاس‌ها را تقریباْ غیر ممکن می‌کنند. اصلاْ به شعارهایی مانند قرار گرفتن در محیط اهمیت ندهید.  

 

در مورد مطالعه در زمینه رشته مورد علاقه‌تان اگر بتوانید این کار را انجام دهید بهتر است ولی فکر نمی‌کنم حتماْ‌ ضروری باشد. اغلب دانشجویان ایرانی عملکرد خوبی در دانشگاه دارند و فکر نمی‌کنم با پشتوانه آموزش دانشگاههای ایران جای نگرانی وجود داشته باشد.



نکته مهم اینکه برای دوستانی که ساکن ساسکاتون (کانادا)‌ بوده ولی معدل مورد نظر دانشگاه را ندارند باید یکی دو ترم به صورت آزاد واحد گرفته و سپس بعد از اخذ نمره مورد نظر به صورت رسمی در دانشگاه صحبت کرده و در صورت داشتن معدل خوب می‌توانند برای گرفتن scholarship اقدام نمایند.


شب یلدا

 

از اونجایی که قراره آخر این هفته سیمین بره وینیپگ تصمیم گرفتیم مراسم کوچک و دوستانه‌ای را به مناسبت شب یلدا داشته باشیم. زمان و مکان احتمالی به قرار زیر هستند: 

 

مکان: طبقه آخر (۱۲)‌ ساختمان والستون 

زمان: ساعت ۷ عصر روز شنبه ۲۰ دسامبر 

 

منتظر دیدار شما هستیم


به قلم: مریم

هزینه زندگی در ساسکاتون

 

دوستی از هند تماس گرفته‌اند و گفته‌اند که متاهل هستند با یک فرزند و در مورد ادامه تحصیل - زندگی و کار همزمان در ساسکاتون پرسیده‌اند.

  

در مورد هزینه زندگی و تحصیل در کانادا برای یک خانواده سه نفره هزینه ماهیانه به صورت زیر خواهد بود: 

۱- حدود ۳۰۰ دلار هزینه ثبت نام دانشگاه (۳۶۰۰ دلار سالانه) 

۲- حدود ۸۰۰ دلار برای اجاره آپارتمان (اجاره آپارتمان‌های سوریس هال که مختص خانواده‌های بچه‌دار می‌باشند حدود ۸۰۰ دلار است) 

۳- حدود ۲۰۰ دلار هزینه خورد و خوراک برای هر نفر 

۴- حدود ۲۰۰ دلار هزینه بیمه و بنزین خودرو (برای زندگی با خانواده در ضمن نیاز به خودرو شخصی دارید). 

 

بنابراین می‌شود گفت که برای یک خانواده سه نفره حداقل هزینه ماهیانه حدود ۲۰۰۰ دلار است. 

 


و اما در مورد امکان کار و داشتن درآمد. شما می‌توانید به عنوان دانشجو حداکثر تا ۲۰ ساعت در هفته در دانشگاه و یا خارج دانشگاه کار کنید. برای کار در دانشگاه نیازی به work permit نخواهید داشت ولی برای کار خارج از دانشگاه به work permit نیاز خواهید داشت. بعد از ورود به کانادا می‌توانید به راحتی برای گرفتن  work permit اقدام کنید.   

 

کار در دانشگاه: 

 ۱- به عنوان دانشجوی تحصیلات تکمیلی Graduate student اغلب دانشکده به شما بین ۵ تا ۱۰ ساعت کار در هفته تعیین می‌کند این کار می‌تواند تصحیح اوراق دانشجویان و یا تدریس در آزمایشگاه باشد. درآمد شما از چنین کاری حدود ۱۶ دلار برای هر ساعت می‌باشد. برای گرفتن این گونه کار قبل از شروع ترم باید فرم درخواستی‌تان را به منشی دانشکده بدهید. اگر خوش شانس باشید می‌توانید کیس‌های دیگری برای داشتن TA بیابید. 

۲- کارهای عمومی در دانشگاه مانند کار در کتابخانه‌ها - ورزشگاه دانشگاه و ... برای اینگونه کارها می‌توانید با داشتن NSID به سایت کاریابی دانشگاه مراجعه کنید.  

 

کار در خارج از دانشگاه: 

۱- کارهای مرتبط با رشته تحصیلی:‌ یافتن اینگونه کار آنچنان راحت نیست و اغلب باید خیلی خوش‌شانس باشید که بتوانید چنین کاری به دست آورید. برای یافتن چنین کاری باید یا از طریق استاد و یا یک نفر آشنا اقدام کنید و یا اینکه به سایت کاریابی دانشگاه و دیگر سایت‌های کاریابی مراجعه کنید. رزومه خوب تهیه کنید و خود را برای مصاحبه آماده نمایید.  

۲- کارهای غیر مرتبط با رشته تحصیلی: شغل‌هایی مانند فروشندگی و یا کار کردن در رستوران که تا چند ماهه اخیر آگهی‌های استخدامشان را همه جا می‌شد دید. این‌گونه مشاغل اغلب حدود ۱۰ دلار در ساعت درآمد دارند. 

سوالاتی در مورد گرفتن پذیرش (۲)

دوستی ایمیل زده و پرسیده‌اند: 


من دانشجوی سال آخر رشته مهندسی شهرسازی دانشگاه مازندران هستم. می‌خواهم در رشته برنامه‌ریزی شهری در دانشگاه مک گیل یا بریتیش کلمبیا و یا تورنتو ادامه تحصیل بدهم. معدلم هم بالای 16 است. 

۱-  می تونم راحت اونجا پذیرش بشم؟
۲- تا به حال هم به وبسایت های این دانشگاه ها سر زدم، اما نتونستم سایت اعضای هیئت علمی دانشکده های مربوطه را پیدا کنم. میشه به من کمک کنید.  

۳- در ضمن چه قدر طول می کشه که تقاضا بررسی بشه و دانشگاه جواب بده؟  

۴- یه سوال دیگه، آیا صراحتا باید به استادی که پیدا می کنیم بگوییم که برای پذیرش گرفتن با او تماس گرفته ایم؟
۵- در ضمن من نمی توانم کاملا از عهده هزینه های دانشگاه بر بیایم آیا امکانات مالی‌ای هست که اونجا استفاده کنم؟ 


 

و اما جواب‌ها 

۱- در این مورد نمی‌توان چیزی گفت ولی به امتحانش می‌ارزد. هر استادی معیار خودش را برای انتخاب دانشجو دارد.

۲- برای رشته‌هایی مانند شهرسازی - علم مواد- هوافضا و ... شاید نتوانید دانشکده‌ای دقیقاْ با این نام پیدا کنید ولی می‌توانید به دانشکده‌های مشابه مانند عمران- مکانیک و ... سر بزنید. اغلب در این دانشکده‌ها افرادی هستند که در رشته مورد نظر شما کار کنند. 

۳- شما هر زمانی از سال می‌توانید با استادها مکاتبه کنید ولی اغلب دانشگاهها یک تاریخ معین برای ارسال مدارک دارند. 

۴- صد در صد. در این مورد تردید نکنید. به صراحت بگویید که به کار ایشان علاقه‌مند هستید و دوست دارید که با ایشان کار کنید. موقع تصمیم‌گیری در مورد Scholarship داشتن استادی که از مدارک شما حمایت کنند تاثیر به سزایی در کار شما خواهد داشت. 

۵- همان‌گونه که در پست‌های قبلی گفته شد باید هنگام تماس با استاد در مورد مسائل مالی با ایشان صحبت کنید. اغلب دانشگاه و یا خود استاد دانشجو را تامین مالی خواهند کرد.


به قلم: مریم

Eagles in Saskatoon

 

 

 

   

The Eagles are landing in Saskatoon for two concerts in 2009.

The legendary band stops in the Bridge City for shows on March 10 and 11, with tickets going on sale for both shows on Dec. 13.


به قلم: سیمین

اوضاع بد اقتصادی

 

همان‌طور ممکن است اطلاع داشته باشید هفته پیش استفان هارپر نخست وزیر کانادا با تایید خانم Michaelle Jean تشکیل جلسات مجلس را تا ۲۶ ژانویه سال بعد (حدود یک ماه)‌ معلق اعلام کرده و به این ترتیب از ائتلاف سه حزب لیبرال- NDP , BQQ که منجر به برکناری هارپر می‌شد جلوگیری کرده است. مسئله ائتلاف سه حزب رقیب زمانی شدت گرفت که حزب محافظه‌کار نظر بقیه احزاب مبنی بر کمک مالی به شرکت‌های مشکل‌داری مانند شرکت‌های خودرو سازی که اغلب در انتاریو مستقر هستند رد کرده و در بودجه پیشنهادی سال بعد تدبیر خاصی اندیشیده نشده بود. امروز هم اعلام شد که در یک ماهه اخیر حدود ۷۱۰۰۰ نفر در کانادا بیکار شده‌اند که از این تعداد حدود ۶۶۰۰۰ نفر متعلق به استان انتاریو می‌باشند. از طریق دوستان هم شنیدیم که یکی دو تا از پروژه‌های جاری در استان ساسکاچوان هم به حالت تعلیق در آمده است. با توجه به افت شدید قیمت نفت در چند ماهه اخیر و با توجه به قیمت بالای استخراج نفت در کانادا پیش‌بینی می‌شود اگر وضعیت اقتصادی به همین روال پیش رود در آینده مردم با مشکلات عدیده‌ای روبرو خواهند شد!


به قلم: مریم

سوالاتی در مورد گرفتن پذیرش (۱)

 

دوستی از ایران ایمیل فرستاده و چند سوال در مورد گرفتن پذیرش از دانشگاههای کانادا داشتند.  


1- دانشگاههای را نام ببرید که دانشکده مکانیک داشته باشد
۲- در مورد مسائل مالی به چه صورت است. من هزینه آمدن ودرس خواندن در آن کشور را ندارم لطفا راهنماییم کنید
۳- یک طرح در مورد گیربکس هیدرولیک دارم میخواهم با یکی از استادها مشورت کنم راجع بع این طرح لطفا کمک کنید
۴- شرایط پذیرش دانشکده مکانیک به چه صورت است 

 


 و اما جواب‌ها 

۱- اغلب دانشگاههای کانادا رشته مکانیک را دارند ولی برای داشتن اطلاعات کاملتر باید به موتورهای جستجو مثل گوگل مراجعه کنید. من این لینک را هم پیدا کردم که شاید به دردتان بخورد. برای رشته‌های دیگر هم باید پروسه مشابهی را طی کنید. 

  

۲- در مورد مسائل مالی در چند پست آینده خواهم نوشت. این مطلب هم احتمالاْ به دردتان بخورد.  اغلب استادها بر اساس این پیش‌فرض که باید هزینه‌های شما را تامین کنند با شما روبرو خواهند شد با این وجود شما موقع ایمیل زدن به استادها باید شرایط خودتان را توضیح بدهید و در مورد مسائل مالی با ایشان به توافق برسید. 

 

۳- باید به پروفایل تک‌تک اساتید سر بزنید و در نهایت شخصی را که زمینه کاری‌اش به کار شما نزدیک باشد را بیابید و تماس بگیرید. ما هم برای رسیدن به جواب این سوال همین روال را طی کنیم. 

 

۴- شرایط پذیرش رشته مکانیک همانند بقیه رشته‌ها است. برای اطلاعات کامل به این لینک و این لینک مراجعه کنید. بصورت خلاصه می‌شود گفت داشتن حداقل معدل ۱۶- داشتن تافل ۵۵۰ یا ایلتس ۶.۵ و داشتن سه عدد توصیه‌نامه از اساتید دروه لیسانس جزو ملزومات به حساب می‌آیند.


به قلم: مریم

تسلیت

 

دیشب متاسفانه با خبر شدیم که پدر دوست عزیزمان آقای مسعود ریاضی به رحمت خدا رفته‌اند. برای آن مرحوم مغفرت و برای خانواده محترمشان صبر و طول عمر آرزو می‌کنیم.  

 

اعضای PSA

هوشمندی دولت در برخورد با دسیسه گران

بعد از به قدرت رسیدن هارپر احزاب شکست خورده و مال باخته تلاش زیادی به ضربه زدن به دولت فعلی و برنامه های آن درجهت رسیدن به منافع خود می کنند. البته اگر اخبار رو چک کنید می بینید که احزاب ائتلافی از حالا اعضای کابینه دولت جدید رو هم تعیین کردن که یکیشون هم نخست وزیر سابق ساسکاچوان هستش.  این خبر خوبی بود که امروز خوندم: 

شبکه اینترنتی ایرانیان مقیم تورنتو (ایرانتو) - به دنبال تنش‌های اخیر بین دولت محافظه کار از یک سو و سه حزب اصلی مخالف از سوی دیگر، در خصوص لایحه ترمیم بودجه، که به تلاش مخالفین برای سقوط دولت انجامید، مذاکرات فیمابین حزب نئودمکرات با لیبرال ها و همچنین با حزب بلاک کبک، جهت تشکیل دولت ائتلافی در صورت سقوط محافظه کاران در دو روز گذشته ادامه یافت.
اما محافظه کاران سلاح دفاعی خود را صبح یکشنبه رو کردند. آنان متن پیام تلفنی "جک لیتون" رهبر حزب نئودمکرات به اعضا و هواداران را که به طور پنهانی ضبط کرده بودند، در اختیار عموم قرار دادند.
در این گفتار، جک لیتون اعلام کرده بود که ماه ها قبل از ارائه لایحه ترمیم بودجه، سرگرم نقشه کشیدن برای برکناری دولت بدلیل ضعف در ارائه خط مشی مناسب اقتصادی بوده است.
در حالیکه محافظه کاران قول دادند بخش های دیگری از این پیام را فاش کنند، نئودمکرات‌ها تهدید کردند، قضیه را از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهند کرد.
از سوی دیگر جیم فلاهرتی ، وزیر اقتصاد اعلام کرد، دولت، بودجه سالانه را امسال در 27 ماه ژانویه یعنی یک ماه زودتر از موعد معمول ارائه خواهد کرد.
وی هرگونه تغییر در ساختار دولت کانادا را در شرایط بحرانی فعلی، بصلاح ندانست.
قرار است هشتم دسامبر، مجلس به رأی گیری پیرامون لایحه ترمیم بودجه بپردازد، که در صورت رد آن، دولت کنونی که تنها 6 هفته از عمر آن می گذرد، سقوط خواهد کرد.


به قلم: سیمین

اجاره اتاق

خانواده یکی از دوستان من در طول ترم آینده تا اواسط تابستان در ساسکاتون نیستند و ایشون تنهاست و دنبال هم خونه خانوم ومورد اعتماد هستش.همه امکانات مورد نیاز هم فراهم هست . درضمن ازفرودگاه هم pickup می کنند.اگر برای مدت زمستان و بهار کسی رو می شناسید که دنبال محلی برای اجاره هستش لطفا همینجا برای من کامنت بذارید. البته  اگر بخواهید منتشر نمی شه.  

A 3 bed rooms townhouse in Silverspring

- From Jan. to June 30th

- House is fully furnished

- Bus stop is 20 meter far from the house


به قلم: سیمین