وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

شب فیلم

مریم جان ازمن خواسته راجع به برنامه پات لاک روز شنبه بنویسم. والا برنامه خوبی بود. من اون روز برای بار دویستم moving داشتم. و فکر نمی‌کردم بتونم برم. اما مریم و رضا و مازیار و نورلا لطف کردن اومدن و خیلی کمک کردند و از طرف مامانم هم تشکر می‌کنم ازشون. 

خلاصه ما بعد از اسباب کشی رفتیم رستوران و بوفه Hard Wok که به شدت توصیه می‌شه و غذاها و دسرهای خیلی خوشمزه‌ای داره.  

بعدشم دست خالی اومدیم پات لاک. البته در فرصت باقی نورلا الویه و مریم هم کیک گردویی درست کرده بودند که پودرش مال مازیار بود.   

در اینجا از همه بچه‌ها که زحمت کشیده و خلاقیت به خرج داده بودند هم تشکر می‌کنم.  رامین که پیراشکی خوبی درست کرده بود و محمد که قیمه پخته بود و میترا برای باقالی پلو و آذین شله زرد و سپیده که کیک خوشمزه‌ای پخته بود و همه بقیه اونایی که زحمت خرید و آشپزی و آوردنشو کشیده بودند و یا از ایران با خودشون آورده بودند (فکر کنم آقا مهدی بودن) که لیستش طولانی میشه.  

البته رضا هم چایی رو با دو تا قوری در دستش مدیریت می‌کرد و با وجود پای آسیب دیده مدام در رفت و آمد بود که اونم واقعا جای تشکر داره.

هیستوری این برنامه پات لاک که در لانج‌های رایز والستون برگذار میشه برمی‌گرده به موی نایت پی اس ای! منتها اون شب چون پروژکتوری در کارنبود پس فیلمی هم در کارنبود و برنامه به خوردن و صحبت و تعریف خاطره و شوخی گذشت. اما قراره که بعد از این هر چند وقت یکبار موی و snack potluck داشته باشیم و بیشتر هم کیفیت موضوعی فیلم مطرح هستش و جمع هم دانشجویی و دوستانه است.  

پس با ما همراه باشید.


به قلم: سیمین

ساعت

همونطور که در شکل پایین می بینید ساسکاچوان از CST یا زمان منطقه مرکزی تبعیت می‌کنه. نکته جالب در مورد ساسکاچوان اینه که در تمام سال ساعت آن تغییر نمی‌کند. در نتیجه ما شش ماه از سال با منیتوبا و شش ماه دیگر با آلبرتا هم ساعت هستیم و زمان این دو استان همواره یک ساعت اختلاف دارد. 



به قلم: سیمین

مهاجرت- تابعیت و داشتن وکیل

بعضی از دوستان در مورد لزوم داشتن وکیل پرسیده بودند. در مورد گرفتن ویزای تحصیلی نیازی به گرفتن وکیل نیست. حتی دوستانی هم که از طریق skill worker اقدام می‌کنند هم به نظر من نیازی به وکیل نخواهند داشت ولی با توجه به اینکه اخیراْ عده زیادی از طریق سرمایه‌گذاری اقدام می‌کنند و اغلب اطلاعات کافی در این مورد وجود نداشته و ظاهراْ برای سرمایه‌گذاری نیاز به دادن طرح پیشنهادی است بنابراین بهتر است با یک وکیل در این مورد مشاوره کنید. خانم هایده امیرزاده وکیل ایرانی مقیم ساسکاتون هستند که در این زمینه می‌توانند راهنمای خوبی باشند.  

 

در مورد آمدن و نیامدن به کانادا این خود شمایید که باید تصمیم بگیرید این کار به نفع شما خواهد بود یا نه. برای خیلی از افراد مهاجرت به کانادا به معنی شروع از صفر است مثلاْ اگر در ایران پزشک شناخته شده‌ای باشید اینجا حداقل ۳-۴ سال باید تلاش کنید که امتحان‌های ورودی را پشت سربگذارید (چیزی معادل کنکور) . بنابراین اگر در ایران کار و موقعیت جا افتاده‌ای دارید تحقیق بیشتری کنید. من به تمام کسانی که از ایران اقدام می‌کنند کاملاْ حق می‌دهم و می‌دانم که صرف انرژی و پول زیاد برای مهاجرت به جایی که فقط در مورد آن شنیده‌اند بسیار سخت است. همه ما هر روزه ایمیل‌هایی در مورد افراد موفق در خارج از کشور می‌گیریم ولی هیچ کدام از ما دوست نداریم در مورد افراد ناموفق در خارج از ایران صحبت کنیم. برای این کار کافی است به شهرهایی مانند تورنتو و ونکوور سر بزنید و افرادی را ببینید که به زعم خود دارند بیزینس می‌کنند. بسیار عالی بود اگر دوستان می‌توانستند حداقل یک یا دو بار (زمستان و تابستان)‌ به کانادا آمده و زندگی در اینجا را به شخصه تجربه کنند و سپس برای مهاجرت اقدام کنند. در طول این مدت هم ما سعیمان این بود که یک دید واقعی از زندگی در اینجا ارائه دهیم ولی با این حال به باور من این کار بسیار مشکل است.  

 و اما در مورد زندگی در ساسکاچون و اینکه من واقعاْ این کار را توصیه می‌کنم و یا نه.  

۱- ساسکاچوان قسمتی از کانادای بزرگ و زیباست. 

۲- امکانات رفاهی تقریباْ همه جای کانادا به یک صورت پخش شده است.  

۳- زمستان همه جا سرد است ولی ساسکاچوان از بقیه استانها (به جز منیتوبا) سردتر است.  

۴- من اگر حق انتخاب داشته باشم زندگی در کلگری را ترجیح می‌دهم. چون گرمتر است. بزرگتر و زیباتر است و در نهایت اینکه نزدیک بنف است. ولی با این حال (ساسکاتون +‌ استادم) را برای دوره دکترا ترجیح داده و می‌دهم.  

۵- من تا آنجایی که شنیده‌ام افرادی که از طریق سرمایه‌گذاری استانی اقدام می‌کنند حداقل باید تا ۳ سال در این استان سکونت و سرمایه‌گذاری کنند.  

۶- در مورد شهروندی افراد مهاجر می‌توانند پس از گذراندن ۳ سال برای گرفتن شهروندی اقدام نمایند. این مدت برای دانشجویانی که قبل از گرفتن مهاجرت ساکن کانادا بودند ۲ سال است.   

۷- در مورد امکان کسب درآمد من تجربه خاصی ندارم ولی به صورت کلی باید این را در نظر داشته باشید که شرایط کسب درآمد در کانادا با ایران کاملاْ متفاوت است. در ایران به دلیل ناکارآمد بودن سیستم پخش و توزیع کالا افراد زیادی قادر به تعمین زندگی خود از طریق خرید و فروش هستند ولی در کانادا چنین چیزی تقریباْ غیر ممکن است. حتی در شهرهایی مانند ونکوور که جمعیت ایرانی بسیار بالایی دارد اغلب فروشگاههای ایرانی مشتری‌های محدود ایرانی خود را دارند. در یک کلام می‌شود گفت در ایران این پول است که پول می‌آورد ولی در کانادا این مهارت و تجربه شماست که به درد شما خواهد خورد.


به قلم: مریم

چله زمستون

شب بود 

بیابان بود 

زمستان بود 

بوران بود سرمای فراوان بود 

.... 

اگر فکر می‌کنید که این ترانه در حوالی ساسکاتون ساخته شده اشتباه می‌کنید. نظر شما راجع به سرمای هوا اینجا چیه؟ به نظر من تو آفتاب به این زیبایی و هوایی که اکثرا آرام هستش ما این فرصت رو برای دیدن زمستان به این زیبایی هیچ کجا پیدا نمی‌کنیم. من امروز که اومدم دیدم که دما -۳۱ است اصلا باورم نمی‌شد. یه بارم -۳۵ بود ولی من بازم متوجه نشدم. اون روز تازه داشتم ازفرودگاه میومدم و ساکمو می‌کشیدم رو زمین تو برفا ولی اونقدری اذیت نشدم. 

کلا اینجا وقتی طوفانی میشه و (شبها) بدن سریع حرارتشو از دست میده.  زیاد اتفاق نمی‌افته . کلا خدا رو شکر که زیادم تابستون نداریم چون همون یکماه به شدت گرم میشه. با وجودا ینکه من یه تیکه راهو از تو پارک میام و برف تا زانوم میرسه گاهی ولی به نظرم مشکل خاصی نمیاد. 

یه آزمایش جالبی هستش که هیچ دنیا نمیشه انجام داد و اونم اینه. یه لیوان آب جوش رو به هوا بپاشید فکر می‌کنید چی میریزه پایین؟ یخ و برف. من فیلمشو تو وبلاگ یکی از بچه ها دیدم و خیلی جالب بود. 

البته اینم بگم که هفته دیگه هوا عالیه و برنامه‌های خوبی میشه گذاشت.

عکس روز سال نو گرفته شده. 


به قلم: سیمین

پ.ن من معمولا فی البداهه یه مطلبی می نویسم و زیاد ویرایش نمی کنم . دوستام می گن شبیه حرف زدنته ! پس لطفا اگه perfect نیست به بزرگواری خودتون ببخشید.

نکاتی در مورد ادامه تحصیل

دوستانی که ایمیل زده و یا پیغام گذاشته‌اند و در مورد امکان ادامه تحصیل پرسیده‌اند.


۱- اگر شما از طریق مهاجرت اقدام کرده باشید و یا به هر ترتیب ساکن کانادا باشید با داشتن نمره تاقل و حداقل معدل می‌توانید برای مقطع مورد نظر خود اقدام کنید. اگر تافل نداشته باشید می‌توانید در کلاس‌های زبان دانشگاه ثبت نام و شرکت نمایید. اگر هم معدلتان مورد قبول نبود می‌توانید برای چند درس ثبت نام کرده و سپس با آوردن معدل مورد نظر وارد مقطع تحصیلی دلخواهتان گردید. اگر مثلاْ مدرک فوق دیپلم از ایران دارید احتمالاْ‌ می‌توانید با انتقال تعدادی از واحدهای گذرانده در ایران (اطلاع کافی ندارم) لیسانس خود را شروع کنید. با توجه به اینکه هزینه تحصیلی مخصوصاْ‌ برای مقطع لیسانس بالاست اگر مهاجرت داشته باشید می‌توانید در ضمن تحصیل مشغول به کار گردید. 


۲- اگر می‌خواهید از طریق دانشجویی وارد کانادا شوید باید با داشتن معدل و نمره زبان و رزومه قابل قبول برای ادامه تحصیل اقدام نمایید. پس از ورود به کانادا با داشتن ویزای دانشجویی می‌توانید برای گرفتن اجازه کار در خارج از دانشگاه برای حداکثر بیست ساعت در هفته اقدام کنید.


به قلم: مریم

همدردی با مردم غزه

 

سرنوشت ما ها رو می‌کشونه به دورترین نقاط کره خاکی. مهمترین آدمهای زندگیمونم می‌شن آدمای خارجی.  

سه چهارتا از بچه‌ها (وینیپگ) امروز رفتن راه‌پیمایی در حمایت از غزه. تو هوای به این سردی. اینا بودن با کلی کانادایی.


free free palestine
what do we need, justice, when, now
Isreal, stop the killing stop the crime, isreal out of palestine 

Israel, USA how many kid did you kill today?


 منبع خبری ما هم اینحا CBC, CTV , CNN و رادیو فردا است. حالا چه مغرضانه و با غیرمغرضانه باشه به شدت تحت تاثیر قرار می‌ده آدم رو. دیگه خود یهودیا هم شاکی شدن و دارن مقاصد اسرائیل ها رو  رو می‌کنند. 

ما داریم می‌بینیم که اینجا هم انسانیت هست . خیلی دور نشدیم هنوز ۵۰ نفر کانادایی تو مرزهای غزه گرفتارن و دولت نمی‌تونه خارجشون کنه. دو نفر از سازمان ملل کشته شدن. من می بینم مردم کانادا رو که حرکت می‌کنن و امیدوارم یه روز بشه که همه مردم دنیا به آگاهی و درک حق و حقیقت برسند.   

ماهایی که ازکشور مستقلی مثل ایران اومدیم واقعا باید سپاسگزار باشیم. ما هیچوقت مستعمره نبودیم. نذاشتیم منابعمون دست اجنبی‌ها بیفته. روی پای خودمون ایستادیم. درسته که منزوی شدیم ولی داریم می‌بینیم ایران به عنوان یه قدرت بزرگ خاورمیانه مطرحه. اینا فرهنگ شهادت مسلمونا رو می‌دونن و می‌ترسن ازش. 

خواستم بگم PSA هم با قربانیهای فاجعه غزه همدردی می‌کنه . همینطور اینکه یادمون باشه همه جا از حق و حقوق کشورمون دفاع کنیم و هیچوقت زیر بار تحقیر نریم.


به قلم: سیمین

سرمایه‌گذاری در ساسکاتون

در این چند روزی که نبودیم با دوستانی از ادمونتون و کلگری یک سفر زمینی داشتیم به ونکوور و در این مدت امکان این را داشتم که در مورد سوال برخی دوستان که در مورد سرمایه‌گذاری پرسیده بودند تحقیقی کنم و نظر دوستان از شهرهای همسایه را هم بدانم. البته ونکوور با تعداد جمعیت ایرانی که دارد متفاوت از بقیه محسوب می‌شود.  

با توجه به جمعیت کم ایرانیان ساسکاتون به جز عده معدودی که اغلب در شغل‌هایی مانند خرید تعمیر و فروش املاک هستند بقیه افراد برای شرکت‌های بزرگ خصوصی و یا دولتی کار می‌کنند. در شهرهای بزرگتر هم بعضی افراد صاحب فروشگاه و یا رستوران ایرانی هستند. و در نهایت اینکه افراد با سرمایه‌های کلان به کار ساخت و ساز ساختمان مشغول هستند.  

 

در مورد کار کشاورزی و دامدپروری هم تا آنجایی که من از افراد کانادایی پرس و جو کردم برای سودآور بودن این نوع مشاغل مستلزم داشتن سرمایه‌های بسیار بزرگ هستند. افراد با قطعه زمین‌های نه چندان بزرگ اغلب درآمدهای نسبتاْ پایینی دارند.

 

در مورد صادرات و واردات (بالاخص از چین) فکر کنم به اندازه کافی شرکت‌های بزرگ و سرمایه‌دار چینی حضور داشته باشند امکان حضور و رقابت بسیار سخت باشد.  

 

به قلم: مریم

سال نومیلادی مبارک

 

 

امشب شب سال نوی میلادی است. من دقیقا یکسال پیش این موقع به کانادا اومدم. امیدوارم که امسال سال بسیار خوبی برای همه باشه و به برنامه های ریزی های امسالمون بتونیم جامه عمل بپوشونیم. 

آرزو می کنم امسال آرامش بیشتری توی جهان حکمفرما بشه. جنگها و آشوبها در همسایگی کشورمون پایان بپذیره. دولت کانادا وارد تنشهای سیاسی و جانبداری از ظلم به مردم بی گتاه نشه و  بحران اقتصادی هرچه زودتر به پایان برسه. 

همچنین امیدوارم سال جدید توام با دوستی های جدید / شادی و همچنین موفقیت های کاری و تحصیلی برای همه دوستان PSA بشه.


به قلم: سیمین

تعطیلات کریسمس


همان‌طور که مطلعید اینجا کریسمسه و برای همین همه تعطیلات هستند و فکر می‌کنم وبلاگ هم برای مدتی در تعطیلات باشد.


به قلم: مریم

پزشکی در کانادا

 

دوستی از ایران پیغام گذاشته بودند و در مورد ادامه تحصیل در رشته پزشکی در کانادا سوال کرده بودند. دوست‌مان گفته‌اند که به احتمال زیاد عضو تیم المپیاد شیمی خواهند بود. اولین نکته این که اغلب ماها دانشجوی رشته‌های فنی و یا علوم پایه هستیم و در نتیجه اطلاعاتمان در این مورد نمی‌توانند ۱۰۰٪ درست باشند.   

 

ادامه تحصیل از دیپلم: برای ادامه تحصیل در این رشته باید نخست یک دوره عمومی ۴ ساله دانشگاهی را بگذرانید و سپس در امتحان ورودی پزشکی شرکت کنید. پس از قبولی در این امتحان دانشجویان می‌توانند وارد رشته پزشکی گردند. اصلی‌ترین مشکل در این مرحله هزینه بالای تحصیلی (حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار) است. شهروندان و مهاجرین کانادایی می‌توانند این هزینه‌ها را با گرفتن وام دانشجویی پوشش دهند ولی فکر نمی‌کنم برای دانشجویان بین‌المللی چنین امکانی وجود داشته باشد. بنابراین با توجه به مشکل ویزا من فکر می‌کنم امکان ادامه تحصیل در این رشته برای غیر ساکنین کانادایی نزدیک صفر باشد مگر اینکه دانشگاه و یا دولت با توجه به رزومه و عنوان جهانی دانش‌آموزی به وی scholarship بدهد که من این مسئله را دور از ذهن می‌دانم با این حال برای اطلاعات بیشتر به اعضای سال‌های قبل و یا وب‌سایت دانشگاهها مراجعه کنید.  

 

ادامه تحصیل با داشتن مدرک پزشکی از ایران: این دوستان باید پس از ورود به کانادا برای شرکت در آزمون‌های سه مرحله‌ای اقدام کنند. پس از گذراندن این آزمون‌ها به مدت حدود دو سال دوره رزیدنتی را سپری کرده و می‌توانند پس از آن طبابت نمایند.


به قلم: مریم