وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

خرید بلیت

من شماره تلفن اژانس هوایپیمایی Sahara توی وینیپگ رو از یکی از دوستانم گرفتم. دوستم بلیت (به مقصد تهران) رو با ۱۴۰۰ خریده . البته قیمت ازمبدا ساسکتون باید گرونتر باشه ولی این آژانس تقریبا بهترین و ارزونترین آپشن رو براتون پیدا می کنه. هرچند که از طریق شهرهای دیگه هم میشه برای خرید بلیت اقدام کنید. من شماره تلفن رو اینجا می نویسم:  

۲۱۴-۲۶۹۳۵۶۷ 

 

به قلم: سیمین

بهار

الان فصل امتحانات هستش و همه کم و بیش سرگرم درس و پروژه هستند. هوای ساسکاتون حسابی گرم شده و صبحها اگر پیاده بیاید دانشگاه احساس بسیار مطبوعی دارید. به نظر من بهار اینجا شگفت انگیزه .احساس خنکی هوای نمدار و منظره سبزه های بارون خورده و درختان سرسبزتنومند و سر به فلک کشیده و تک نوازی  صدای پرنده ها  آمیخته با های و هوی مرغان دریایی تصویری از بهشت رو برروی زمین مجسم می کنه. بهشتی دورافتاده که به تنهایی تجربه می کنی .  

گروههای مختلفی از دوستان احتمالا در ماه مه جاری برنامه هایی برای سفرهوایی به شرق و غرب کانادا دارند. اگر شما هم علاقه مند به سفر هستید  می تونید ایمیل بزنید و هماهنگ کنید.  

به قلم : سیمین

پاسخ به سوالات در مورد گرفتن پذیرش

دوستی ایمیل زده و سوالات زیر را پرسیده بودند:

1.      در وبلاگ دانشجویان ساسکاچوان نوشته شده است که دانشجویان ایرانی نباید شهریه دانشجویان اینترنشنال را بدهند در صورتی که من سایت اکثز دانشگاه های کانادا را چک کردم میزان شهریه به دو نوع کانادایی و اینترنشنال تقسیم می شد که شهریه دانشجویان اینترنشنال بسیار زیاد است به طور مثال دانشگاه رجینا برای رشته های مهندسی برای دانشجویان کانادایی 4000 دلار و برای دانشجویان اینترنشنال 9000 دلار در سال را ذکر کرده بود. آیا مطلبی که شما وبلاگتان به آن اشاره کرده اید، روش های وجود دارد که بتوان شهریه دانشجویان کانادایی را پرداخت کرد.

2.       آیا در هنگام تحصیل می توان از اجازه 20 ساعت کار درهفته با توجه به حجم درس ها استفاده کرد؟ و آیا این میزان کار با درسها تداخلی پیدا نمی کند؟ و آیا می توان روی این میزان کار برای بدست آوردن هزینه زندگی برنامه ریزی کرد؟

3.      من مدرک تافل ندارم و آیا می توان با مدرک آیلتس جنرال با نمره 6 برای دانشگاه رجینا یا ساسکاچوان پذیرش گرفت؟ و در ضمن من هیچ آشنایی با زبان فرانسه ندارم.

4.      در سایت دانشگاه های کانادا دو ترم زمستانی و تابستانی ذکر شده است. من آیا می توانم برای شروع تحصیل از ترم زمستانی شروع کنم یا حتما باید منتظر ترم تابستانی بمانم؟

5.      شما با توجه به مورد خاص من بین دانشگاه های کانادا کدام دانشگاه را با توجه به شهریه، هزینه زندگی و سطح علمی پیشنهاد می کنید؟ آیا دانشگاه رجینا و ساسکاچوان گزینه های خوبی هستند؟



و اما پاسخ‌ها:

۱- اطلاعات داده شده در این وبلاگ صرفاْ در مورد دانشگاه ساسکاچوان است. دانشگاه رجاینا متفاوت از دانشگاه ساسکاچوان بوده و سیاست مربوط به خود را دارد. برای اینکه بتوانید شهریه دانشجویان کانادایی را پرداخت کنید باید شهروند و یا مقیم کانادا باشید.

۲- بله. این بستگی به شخص شما دارد. اغلب دانشجوهای کانادایی در ضمن تحصیل کار هم می‌کنند. درآمد کارهای low payment حدود 10 دلار در ساعت است. اگر شما 20 ساعت در هفته کار کنید درآمدی معادل 800 دلار در ماه است. شما برای زندگی حداقل 1000 دلار در ماه باید درآمد داشته باشید و با توجه به شهریه دانشگاه بدون داشتن پشتیبانی مالی دچار مشکل خواهید شد. هزینه دانشگاه برای دانشجویان تحصیلات تحصیلی حدود 3600 دلار در سال است. برای دانشجویان لیسانس این هزینه بالاتر است و برای دانشجویان لیسانس بین المللی این هزینه دو برابر خواهد بود.

۳- زبان فرانسه لازم نیست. برای پذیرش حداقل نمره IELTS شش و نیم 6.5 آن هم از نوع آکادمیک مورد نیاز است.

4- برای دانشجویان لیسانس مطمئن نیستم. احتمالش کم است. وب سایت دانشگاه را مطالعه کنید.

5- در این مورد نظر بخصوصی ندارم.


و اما در نهایت فکر می کنم احتمال اینکه شخصی بتواند برای دوره لیسانس ویزای دانشجویی بگیرد (مخصوصاً بدون داشتن پشتیبانی مالی بسیار بزرگ) بسیار کم است.


به قلم: مریم

فرم‌های مالیاتی

 

آخر هر سال تمام ساکنین کانادا باید فرم‌های مالیاتی‌شان را پر کنند. فرم‌ها به هر دو صورت دستی و یا با استفاده از نرم افزار قابل پر شدن هستند. سیمین در پست قبلی در مورد پر کردن فرم‌ها به صورت دستی مطلب خیلی خوبی نوشته بودند که ناشی از تجربیاتشون +‌ شرکت در کلاس‌های دانشگاه بود. من هم امروز در مورد پر کردن این فرم‌ها با استفاده از نرم‌افزار خواهم نوشت. نکته قابل توجه اینکه از آنجایی که اغلب دانشجوها و مهاجرین تازه وارد جزو افراد کم درآمد محسوب می‌شوند دولت اغلب قسمتی از مالیات‌هایی را که طی سال گرفته به این افراد پس می‌دهد.  

 

اغلب دانشجوها ۳ فرم ؛درآمد- هزینه؛  T4, T4A , T2202A دارند که هر سه این فرم‌ها را می‌توانند از طریق paws بدست آورند.  

 

فرم T2202A را می‌توانید از طریق Get your tax receipt که واقع در صفحه Academics است بیابید. 

 

برای فرم‌های T4 و T4A باید در صفحه Admin Services روی قسمت My Pay Information کلیک نمایید و در نهایت روی View Tax Information کلیک کنید.  

 

البته فرم‌های T4 و T4A به آدرس محل سکونتتان فرستاده می‌شود (هر بار بعد از عوض کردن محل سکونتتان باید آدرستان را در paws عوض نمایید). اگر در جای دیگری کار می‌کنید فرم‌های دیگری را از طریق پست دریافت خواهید کرد.  

 

اکنون نوبت استفاده از نرم‌افزار است. اداره مالیات کانادا چندین نرم‌افزار آنلاین را معرفی کرده است که به قرار زیر می‌باشند: 

از بین این‌ها من از QuickTax و  WebTax4B استفاده کرده‌ام. Ufile هم جزو سایت‌های معروف در این زمینه است.  اگر درآمد شما از حدی کمتر باشد می‌توانید بصورت رایگان از این نرم‌افزارها استفاده نمایید. برای شروع باید accountی برای خود باز کرده و اطلاعات شخصی مانند نام و  آدرس و SIN را وارد نمایید. سپس وارد مرحله دوم کار شده و صفحاتی برای T4و T4A و T2202A ایجاد نمایید. اگر از هر کدام از این‌ها دو تا داشتید می‌توانید دو صفحه جداگانه ایجاد کنید. بر اساس اعداد داده شده در فرمهایی که از محل کارتان گرفتید صفحه‌های مربوطه را پر کنید.  

 

در نهایت پس از تکمیل فرم‌ها می‌توانید از فایل pdf پرینت گرفته (اگر بار نخستتان باشد این تنها راهتان خواهد بود) و یا اینکه فایل Netfile را download کرده و سپس در وب‌سایت اداره مالیات کانادا upload نمایید. برای استفاده از روش آنلاین حتماْ باید NETFILE access code available داشته باشید. این کد هر ساله به آدرس پستی شما ارسال می‌گردد. در صورت گم کردن این کد می‌توانید به اداره مالیات تلفن زده و یا با داشتن SIN بصورت آنلاین کدتان را بدست آورید.

  

من با اینکه چندین وب‌سایت مختلف را امتحان کرده‌ام با این حال همیشه از آنجایی که داشتن اطلاعات مالیاتی سال‌های قبل مهم است همیشه از یک نرم‌افزار استفاده کرده‌ام.   

 

یک نکته جالب اینکه افرادی که از دانشگاه scholarship‌ داشته باشند پولی را که می‌گیرند جزو درآمد حساب نشده و حتی با داشتن درآمد بالا باز هم مالیات به آنها باز پس گردانده خواهد شد. این برای دانشجویانی که از استاد پول می‌گیرند متفاوت خواهد بود.  

 

به قلم:‌ مریم 

  


همانطور که آقا رئوف گفتند خیلی از این نرم‌افزارها برای دانشجوها گزینه جداگانه‌ای دارند که هم رایگانه و هم اینکه پرکردنشون راحتتره. برای نرم‌افزار Ufile این لینک مختص دانشجوهاست.

مراسم عید

برنامه عید امسال برنامه خیلی شادی بود و  کلی هم مهمون خارجکی  در برنامه شرکت کرده کرده بودند.  

 سه گروه مختلف نوازنده و آواز و رقص داشتیم.  

نوازندگی چنگ و آواز که بسیارزیبا بود. 

 آواز و تنبک و تار که نماینده موسیقی سنتی  بود و  

همچنین گروه رقص عربی که برنامه شادی رو اجرا کردند. 

شام بسیار عالی سرو شد و رقص و پایکوبی تابعد از نیمه شب برقرار بود.  

دوستان خارجی ما هم خیلی استقبال کردند و از اینهمه شور و انرژی لذت بردند . 

دوستان اگر عکسهای خوبی دارند برای من بفرستند چون دوربین من زیاد جالب نیست . 

کلا اگر قصد خرید دوربین دارید حتما سونی بخرید حتی مدلهای قدیمی سونی کیفیت بهتری نسبت به مدلهای جدید هر مارک دیگه ای می دن.  

امیدوارم سال خوبی داشته باشید و مراتب تحصیلی رو با موفقیت پشت سر بذارید. 

 

به قلم سیمین

حقایقی نه چندان شیرین از مهمانی شب عید

چند روز پیش رفته بودم تا حساب کتاب مراسم شب عید رو با مدیر رستوران اسمیلیز نهائی کنم ایشون چند تا مساله رو در مورد شب عید گفت که گفتم بهتره با همهٔ دوستان در میان بذارم، کل صحبتش این بود که در ۱۵ سال اخیر که ایشون مدیر این رستوران بوده و تا حالا بیش از صدها مهمونی رو اداره کردن چند تا مساله براش تازگی داشت:

۱- مراسم قرار بود ساعته ۷ شروع بشه ولی‌ هنوز ساعت ۸ بود که دسته دسته از مهمون‌ها داشتن میومدن.

۲-اکثر بچه‌ها بدون سرپرستی والدین داشتن دور میزها می‌‌دویدن.

۳- با اینکه آوردن مصرف مشربت الکلی در فضای بیرون و همچنین آوردن آن به داخل سالن غیر قانونی هست، کارکنان بیش از ۲۵ بطر آبجو رو از خارج و داخل سالن پیدا کردن.

۴- به روی میزا و شیشه‌ها بستنی مالیده شده و دسته ماشین بستنی ساز شکسته شده.

ایشون داشت یه ۱۵ دقیقه یه گله میکرد و من هم سر به زیر انداخته بودم و با لهجه تکرار می‌کردم Yes, , sorry, so sorry 

 

به قلم رضا

توضیح

اول از همه شرمنده بابت پاسخ ندادن به سوالات پرسیده شده. همانطور که می‌دانید این هفته شدیداْ سرگرم برگذاری مراسم عید بودیم. در مورد مراسم عید همگی منتظر پست سیمین هستیم. 


دوم اینکه از آنجایی که به صورت رندم در مورد پذیرش و آمدن به ساسکاتون نوشته بودیم و از آنجایی که پیدا کردن پست‌های نوشته شده دشوار به نظر می‌آید بنابراین تصمیم گرفته شده که به جای نام نویسنده‌گان پست‌ها به صورت موضوعی طبقه‌بندی شوند.


و اما در پاسخ به دوستی که در مورد آمدن و یافتن شغل پرسیده بودند من ۱۰۰٪ پاسخی ندارم با این حال با توجه به خبرها ظاهراْ ساسکاچوان بهترین استان برای پیدا کردن کار است. از بین دوستان ایرانی من شخصی را نمی‌شناسم که در این مدت شغلش را از دست داده باشد و با توجه به روند رو به رشد قیمت نفت و دیگر ذخایر معدنی مسلماْ استان ساسکاچوان همچنان روند رو به رشدش را ادامه خواهد داد. من فکر می‌کنم و امیدوارم شما در زمینه رشته مورد علاقه‌تان کار پیدا کنید. 

همچنین طبق خبری که در چند روز گذشته خوانده بودم ظاهراْ قرار است مالیات استانی ساسکاچوان کاهش یابد. 


به قلم مریم