وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

تلفن همراه

یکی از اولین دغدغه های فکری ما پس از ورود به ساسکاتون، تماس با خانواده مون هست که بی صبرانه منتظر شنیدن صدای ما و خبر سلامتی مون هستند. ماه های اول هم که تقریبا همه روزه با خانواده هامون صحبت تلفنی داریم. پس تلفن همراه در واقع یکی از نیازهای اصلی و فوری مون هست. همین فوری بودن احساس نیاز باعث می شود که دوستان نتونند وقت کافی برای بررسی انتخاب های متنوع در قراردادهای اپراتورهای مختلف تلفن همراه صرف کنند و پس از چند هفته متوجه بشوند که می تونستند قرارداد بهتری با صرف هزینه کمتری داشته باشند که البته اون موقع دیر هست. چون برای لغو قرارداد قبلی باید خسارت بدهند و مقدار خسارت ممکن هست نظرشون رو برای تغییر قرارداد عوض کند.


پس چه خوب هست که قبل از آمدن به ساسکاتون، قراردادهای مختلف شرکتها رو بررسی کنید و با توجه به نیازتون، بهترین قرارداد رو انتخاب کنید و پس از ورود به ساسکاتون، به نمایندگی اون شرکت مراجعه کنید.


اپراتورهای تلفن در ساسکاتون به شرح زیر هستند:


http://koodomobile.com/en/on/index.shtml

http://www.sasktel.com/

http://www.fido.ca/

http://www.virginmobile.ca/en/home/index.html

http://www.telus.com/regionselect.html

http://www.rogers.com/web/Rogers.portal

http://www.bell.ca/


بیشتر دوستان با چهار شرکت اول قرارداد می بندند. نارضایتی بجه ها از Telus و Rogers رو نسبتا زیاد شنیدم که در مورد قبض های نادرست و مبالغ غیرواقعی و بالا بوده. ضمنا آنتن دهی Rogers هم نسبتا ضعیف هست بطوریکه حتی ممکنه شما توی محل کارتون توی دانشگاه، سیگنال نداشته باشید. Sasktel هم از دانشجویان خارجی مبلغی در حدود 500 دلار برای 6 ماه ودیعه می گیره که تضمین توانایی شما در پرداخت قبض تلفن باشه. پس از 6 ماه، این مبلغ رو به شما بر می گردونه. 


برای تماس با ایران، علاوه بر کارت تلفن، می تونید از سیستم VOIP استفاده کنید. شرکتهای زیادی هستند که به شما یه نرم افزار رایگان می دهند که پس از نصب اون روی کامپیوترتون و خریداری اعتبار از اونها، می تونید با هر نقطه ای در دنیا از جمله موبایل و تلفن ثابت در ایران تماس بگیرید. می تونید این شرکت ها رو روی اینترنت جستجو کنید و قیمت ها رو مقایسه کنید. یه نمونه از این شرکتها:


https://www.voipstunt.com/

اطلاعاتی در مورد شهر

اگر نام شهر "ساسکاتون" رو توی اینترنت جستجو کنید، ممکنه موضوع امنیت شهر که در صدر لیست شهرهای جرم خیز کانادا قرار گرفته، براتون نگران کننده باشه. جای هیچگونه نگرانی نیست! 


این گونه رده بندی ها بر مبنای تعداد جرم بر جمعیت شهر تدوین می شوند و از آنجا که جمعیت شهر ساسکاتون به نسبت کم است، این رده بندی به معنی بیشترین تعداد وقوع جرم در این شهر نیست بلکه شهرهای پر جمعیت تر، تعداد ارتکاب جرم بیشتری دارند. ضمنا، بیشتر این ناهنجاری ها در قسمت غرب شهر (غرب رودخانه) اتفاق می افتد که گذر ما دانشجوها سال تا سال هم می تواند به اونجا نیافتد. جرمهای متداول در اینجا در حد دوچرخه دزدی هست! 


آب و هوا هم در زمستان تنها در یکی دو هفته بسیار سرد می شود و در بقیه روزها سرما قابل تحمل هست. اطلاعات مربوط به شرایط آب و هوا رو تا 4 سال گذشته از لینک زیر ببینید:


http://www.weatheroffice.gc.ca/city/pages/sk-40_metric_e.html


اما نکته مهم این است که داخل ساختمان از هوای کاملا دلپذیری برخوردار هست. ضمن اینکه اکثر ساختمان های دانشگاه از طریق تونل یا پلهای سرپوشیده به هم متصل هستند و با وارد شدن به یک قسمت از دانشگاه، می توانید بدون خروج از ساختمان به قسمتهای دیگر دانشگاه رفت و آمد کنید.


چند تا از فروشگاه های زنجیره ای شهر در لینک های زیر معرفی شده اند. قیمت اجناس تا حدودی دستتون میاد، فقط توجه کنید که به جز مواد غذایی، به قیمت بقیه کالاها در موقع خرید 10 درصد مالیات اضافه کنید. البته به اجناس الکترونیکی تا حد 5 درصد بیشتر، مالیات محیط زیست هم تعلق می گیرد.


http://www.bestbuy.ca/en-CA/home.aspx

http://www.futureshop.ca/en-CA/home.aspx

http://www.sears.ca/

http://www.thebay.com/?tabid=39&language=en-US

http://oldnavy.gapcanada.ca/?

http://www.realcanadiansuperstore.ca

http://www1.shoppersdrugmart.ca/en/Home.aspx

http://www.walmart.ca/en

http://www.costco.ca/Home.aspx


بنا به سلیقه شما، امکانات تفریحی مناسبی در شهر هست. فقط ممکنه بعد از یه مدتی این مکانها شما رو دلزده کنه و دوست داشته باشید انتخاب های بیشتری داشته باشید.


اگر اهل ورزش هستید که امکان فعالیت در بیشتر رشته های ورزشی رو در باشگاه ورزشی دانشگاه رو دارید از جمله تنیس، اسکواش، والیبال، بسکتبال، فوتبال و شنا. امکانات بولینگ و گلف هم با قیمت مناسبی در شهر موجود هست. در تابستان هم می تونید در کلاس کانو شرکت کنید و روی رودخونه پارو بزنید. کلاس داوری فوتبال هم هست که بعد از گذراندن ذوره اش می تونید بازیهای محلی فوتبال رو داوری کنید و علاوه بر تفریح، درآمد اضافه ای هم کسب کنید. بلیط سینما هم در روزهای سه شنبه ارزون تر هست و می تونید فیلم های مختلف رو ببینید. جشنواره های مختلف هم در فصل تابستان برقرار هست.


از لحاظ اجتماعی هم می تونید با شرکت در برنامه هایی که توسط Intervarsity  و خانم و آقای 

G. & S. Falk ترتیب داده می شود با افراد بیشتری آشنا شوید و دایره ارتباطتون رو گسترش بدهید. برای تطابق بهتر با محیط ارتباط خودتون رو فقط به دوستان ایرانی محدود نکنید.


اینجا بر عکس ایران، کارهای داوطلبی رایج هست به این معنی که شما بابت اون پولی دریافت نمی کنید، ولی می تونه به ارتباط بیشتر شما با افراد و تجربه مسایل مختلف کمک کنه. اطلاعیه این نوع کارها رو هم در جاهای مختلف خواهید دید.

چکاپ درمانی قبل از ورود به ساسکاتون

با توجه به گرانی خدمات درمانی در اینجا، قبل از ترک ایران، حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا هرگونه مشکلی رو براتون برطرف کند. در صورتیکه از عینک یا لنز استفاده می کنید، به چشم پزشک خود هم مراجعه کنید. 


اگر بیماری مزمنی دارید و تحت نظر پزشک بوده اید، از پزشک خود بخواهید خلاصه ای از سوابق درمانی و داروهای مصرفی رو برای شما بنویسد. اگر داروی خاصی مصرف می کنید، فکر خوبیه که داروی کافی برای مصرف حداقل 3 ماه اول خود بیاورید.

مسکن

مسکن مهمترین نیاز دانشجویان ورودی جدید هست که ممکنه حتی قبل از ورود به ساسکاتون نگران آن باشند. مسکن های دانشجویی دانشگاه بهترین گزینه ممکن برای مسکن در ساسکاتون هست. 


این مسکن ها انواع و در نتیجه قیمت های متفاوتی دارد. برای برخی هم صف انتظار وجود دارد که ممکنه بعد از 1 یا 1.5 سال از تاریخ درخواست به شما نوبت برسه. اطلاعات کامل در مورد شکل و قیمت ها در لینک زیر موجود هست:


http://www.usask.ca/residence/


به دانشجویان به ویژه مجردین توصیه اکید داریم که حداقل در ابتدای ورود و در دو ترم اول در مسکن دانشجویی زندگی کنند. زندگی در مسکن دانشجویی مزایای زیادی دارد:


- چون این مسکن ها (به جز مسکن های یک خوابه و دو خوابه) مبله هستند، نیاز به خرید وسایل خاصی ندارید. تنها مقداری ظروف آشپزخانه نیاز دارید. این جوری می تونید در وقت و پول صرفه جویی کنید به ویژه اینکه در ابتدای ورودتون که با شهر هم آشنایی چندانی ندارید.


- با محیط خیلی راحت ارتباط برقرار می کنید و با بقیه دانشجوها هم راحت می تونید دوست شوید. این کار باعث تقویت زبان شما هم می شود. 


- می تونید پیاده به دانشگاه بروید. نیاز ندارید که هزینه اتوبوس بدهید و در ضمن هر زمان اراده کنید، می تونید برید دانشگاه، در صورتیکه اتوبوس زمان های خاصی در ایستگاه ها توقف می کند.


- از همه مهمتر، قبل از ورودتون به ساسکاتون، محل زندگیتون مشخص هست و نیاز به صرف وقت برای پیدا کردن خونه ندارید.


مسکن های یک و دو خوابه در ساختمان های Wollaston و Assiniboine هستند و صف انتظار حدودا یک ساله دارند. پس از همین حالا برای این مسکن ها درخواست آنلاین بدهید. در صورتیکه مجرد هستید، مسکن دو خوابه و اگر متاهل هستید، مسکن یک خوابه بهترین گزینه از نظر قیمت و راحتی برای شما هستند. در صورتیکه متاهل و بچه دار هستید، فقط می توانید برای مسکن های دو خوابه در ساختمان Souris  اقدام کنید. همه مسکن های دانشجویی نزدیک به دانشگاه (10 تا 15 دقیقه پیاده روی) هستند. 


از آنجا که مسکن های یک و دو خوابه صف انتظار دارند، در صورتیکه مجرد هستید، بسته به سلیقه و قیمتی که می خواهید بپردازید، برای یکی از ساختمان های Seager Wheeler یا College Quarter یا Voyageur Place هم اقدام کنید. اما اگر متاهل هستید، باید به فکر خونه گرفتن در خارج دانشگاه باشید چرا که این ساختمان ها فقط مجردی هستند. 


افرادی هم که متاهل هستند، می تونند از همین حالا در سایت 


http://saskatoon.kijiji.ca/


به بررسی مسکن های مختلف بپردازند و در صورت مشاهده گزینه مناسب با صاحب خانه تماس بگیرید. 


ممکن هست که نیمه شب به ساسکاتون برسید و مجبور باشید که کلید رو روز بعد تحویل بگیرید و یا نیاز داشته باشید چند روزی رو صرف پیدا کردن خانه نمایید. پس پست های قبلی رو هم در مورد اقامت موقت و اقامت و حمل و نقل رایگان در شب اول مطالعه کنید. 

چه چیزهایی با خود از ایران بیاوریم؟

با توجه به محدودیت بار (به مورد چهارم در این پست مراجعه کنید) که می توانید با خود از ایران بیاورید، چه چیزهایی در اولویت آوردن هستند؟


1- مدارک: بصوت خیلی واضح، مدارکی که سفارت کانادا به شما داده که در حین ورود به کانادا به اداره مهاجرت بدهید تا مجوز تحصیلی شما صادر شود (فراموش نکنید که پس از عبور از مرز کانادا و چک شدن پاسپورتتون، به اداره Citizenship and Immigration Canada که پس از مرز قرار دارد، مراجعه کنید تا مجوز تحصیلی شما صادر شود)، در صدر لیست مدارک قرار دارد. اگر مدت زیادی به انقضای پاسپورتتون نمونده، نیاز خواهید داشت که پاسپورتتون رو در آینده نزدیک از طریق سفارت ایران تمدید کنید (توجه کنید که اعتبار مجوز تحصیلی شما هم بر مبنای اعتبار پاسپورتتون خواهد بود). مدارک مورد نیاز برای تمدید پاسپورت رو می تونید در لینک زیر ببینید:


http://iranembassy.ca/fa/faConsulateWebForm.aspx?PageName=Consulate/faPassportRenew


همانطور که مشاهده می کنید، اصل شناسنامه (کلمه جدید شما رو به اشتباه نیندازد! منظور همین شناسنامه های قرمز رنگ هست که در حال حاضر دارید) مورد نیاز هست (اگر به هر دلیل شناسنامه شما در ایران موردنیاز خانواده شما هست، می تونید شناسنامه خودتون رو پیش خانواده بگذارید، ولی در هنگام تمدید پاسپورت خانواده شما می بایست به وزارت امور خارجه مراجعه کرده تا بخش کنسولی وزارت خارجه کپی تایید شده شناسنامه شما رو به سفارت ایران ارسال کند). کپی کارت ملی هم برای تمدید پاسپورت کافی هست. نیازی به کارت پایان خدمت (در صورت انجام خدمت) ندارید. گواهینامه رانندگی خود رو علاوه بر ترجمه آن همراه بیاورید. اگر سابقه کار در ایران دارید، خوبه که برای روز مبادا بیاورید. مدارک تحصیلی قبلی شما هم نیازی نیست، ولی ترجمه شان رو برای احتیاط خوبه بیاورید.


2- پول: خیلی خوبه که حداقل بین 3000 الی 4000 دلار کانادا (اگر دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستید و کمک هزینه دریافت خواهید کرد، در غیر اینصورت باید بیشتر بیاورید) با خود همراه بیاورید. در نظر داشته باشید که این پول برای شهریه ترم اول، ودیعه و کرایه ماه اول خانه، خوراک و خرید یه سری وسایل مورد نیاز مورد نیاز خواهید بود. با توجه به اختلاف قیمت بین ارز دولتی و بازار آزاد می تونید با مراجعه به سایت وزارت علوم

http://nesha.msrt.gov.ir/


درخواست ارز دانشجویی کنید. از لحاظ اقتصادی به صرفه خواهد بود که دلار کانادا با خود همراه بیاورید، چرا که در غیر این صورت باید هزینه تبدیل ارز در اینجا بدهید که نسبت به ایران گرانتر هست. پس اگر ارز دانشجویی به صورت دلار آمریکا یا یورو گرفتید و صرافی معتبری می شناسید که خدای ناکرده ارز تقلبی به شما ندهد، ارزتون رو به ذلار کانادا در ایران تبدیل کنید.


3- کتاب و جزوه: این جا کتاب خیلی گران هست. اگر کتاب مرجعی در رشته خود دارید که حدس می زنید به دردتون می خوره، با خود بیاورید. 


4- دارو: اگر دارویی بصورت منظم مصرف می کنید، به مقدار کافی برای مصرف 3 ماه اولتون بیاورید که مطمئن باشید تا درست شدن بیمه درمانی و نوبت گرفتن برای دکتر داروی کافی دارید. نسخه دارو رو هم همراه داشته باشید. خیلی خوبه که از پزشک معالجتون بخواهید که شرح مختصری از سابقه بیماری و داروهای مصرفی تون رو روی کاغذ سربرگ دار به انگلیسی براتون بنویسه که در اینجا به دکتر نشون بدهید. برای حمل و نقل دارو به مورد 5 در این پست مراجعه کنید. 


5- وسایل الکتریکی: حتما می دونید که برق اینجا 110 ولت هست، پس اگر وسیله برقی شما فقط با برق 220 ولت کار می کنه، با خود آداپتور تبدیل ولتاژ بیاورید. نوع پریز هم در اینجا با ایران متفاوت هست. پریزها به شکل زیر هستند:



اگر وسیله برقی به همراه میاورید که دوشاخه اون برای پریزهای از نوعی که در ایران استفاده میشه، حتما چند تا مبدل پریز با خودتون بیاورید که در اینجا این جور چیزهای به ظاهر ساده گرونه. در کل توصیه میشه که وسیله برقی به ویژه الکترونیکی اگر تا به حال نخریده اید از اینجا تهیه کنید. 


6- پوشاک: اگر ژانویه به ساسکاتون سفر می کنید، با خود لباس گرم بیاورید.


7- خوراکی: ورود محصولات گوشتی از جمله کنسروهای حاوی گوشت به کانادا ممنوع هست. اگر تنقلات و دانه های خوراکی می آورید، از فروشگاه ها بخواهید که براتون در پاکت بسته بندی کرده و در پاکت رو Seal کنند. سبزی خشک شده ممکنه از همه بیشتر موردنیازتون بشود.