وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

حمل و نقل در شهر

به ویژه در ابتدای زندگی در ساسکاتون، برای خرید و انجام کارهای اداری باید به نقاط مختلف شهر بریم. انتخاب های مختلفی پیش رو دارید که در موردش صحبت می کنیم:


1- دوچرخه: در فصل بهار و تابستان و نیز ابتدای پاییز، دوچرخه سواری بسیار دلپذیر هست. با خرید یک دوچرخه دست دوم هم کارتون راه میفته و می تونید قسمتهای مختلف شهر رو برید و حتی خریدهای کوچکتون رو انجام بدید. فقط این رو توجه کنید که برای دوچرخه یک قفل خوب تهیه کنید و در صورتیکه زین دوچرخه تون هم از بدنه دوچرخه بدون نیاز به ابزار قابل جدا کردن هست، زین ذوچرخه تون رو هم پس از قفل کردن دوچرخه با خودتون حمل کنید! اینجا دوچرخه دزدی (حتی زین دوچرخه) تا حدودی متداول هست. اگر دوچرخه تون نو و گران قیمت هست، حتما توجه خاصی به کیفیت قفل داشته باشید. توصیه می شود که حداقل در ابتدای ورود، دوچرخه دست دوم از یه فروشنده خانگی (به نام Gerry که از بچه های قدیمی می تونید شماره تلفنش رو بگیرید) یا سایت  http://saskatoon.kijiji.ca/ در حدود 40 تا 50 دلار و حتی ارزان تر بخرید. در بیرون بیشتر فروشگاه ها، جایی برای پارک و قفل دوچرخه هست. در فصل سرما و یخبندان، حتی بعضی اهالی شهر، از لاستیک یخ شکن برای دوچرخه استفاده می کنن و کماکان از دوچرخه برای حمل و نقل استفاده میکنند، ولی به نظر من اصلا دلپذیر نیست.


2- اتوبوس: شاید بعضی از شما، ذهنیت تراکم بیش از حد و نامشخص بودن زمان رفت و آمد اتوبوس از ایران در خاطرتون باشه. اگر از اتوبوس در اینجا استفاده کنید، اون خاطره از ذهنتون پاک میشه. اگر دانشجوی لیسانس هستید و خارج از خوابگاه Voyegeur Place زندگی می کنید، بصورت اجباری مبلغی در هر ترم برای اتوبوس می پردازید و کارت دانشجویی شما به منزله کارت اتوبوس به حساب میاد. البته این مبلغ خیلی کمتر از مبلغی هست که بقیه افراد برای استفاده از اتوبوس می پردازند. پس اگر دانشجوی لیسانس هستید، به USSU مراجعه کنید و در مورد برچسب اتوبوس روی کارت دانشجویی تون سوال کنید. اما اگر دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستید و محل سکونت شما به دانشگاه نزدیک هست و پیاده به دانشگاه رفت و آمد می کنید، فکر خوبیه که یه کارت اتوبوس تهیه کنید. در هر بار شارژ کارت اتوبوس، بایستی 10 بلیط خریداری کنید و این بلیط ها مدت دار نیستند، یعنی محدودیت زمانی برای استفاده از این 10 بلیط وجود ندارد. اگر محل سکونت شما به دانشگاه نزدیک نیست و روزانه از اتوبوس برای رفت و آمد به دانشگاه استفاده می کنید، بهتره کارت ماهیانه اتوبوس که به شما اجازه استفاده از اتوبوس برای هر تعداد بار در یک ماه رو میده، خریداری کنید. لینک زیر قیمت انواع مختلف کارت و محل های فروش رو به شما میگه:

http://www.saskatoon.ca/DEPARTMENTS/Utility%20Services/Saskatoon%20Transit/FaresTickets/Pages/default.aspx#gopass


نزدیک ترین محل فروش به دانشگاه، فروشگاه Mac's در طبقه پایین Place Riel هست. 

ضمنا، وقتی سوار اتوبوس می شوید، تا 90 دقیقه بعد هر اتوبوسی سوار بشید، رایگان خواهد بود یعنی اینکه از کارت اتوبوس شما بلیطی کم نمیشه. اما اگه موقع سوار شدن، پول نقد دادید، یادتون نره که از راننده درخواست Transfer کنید. راننده بلیطی رو برای شما پرینت می کنه و به شما میده که تا 90 دقیقه بعد برای سوار شدن به هر اتوبوسی معتبر هست.


از این سایت می تونید برای آگاهی از شماره خط اتوبوس و زمان آمدن اتوبوس به ایستگاه مبدا و زمان رسیدن به مقصد، برای رفت و آمد بین دو نقطه شهر استفاده کنید: 

http://www.saskatoon.ca/DEPARTMENTS/Utility%20Services/Saskatoon%20Transit/Pages/Click%20%20Go.aspx


سایت Google هم اطلاعات مربوط به جابجایی بین دو نقطه شهر با اتوبوس رو میده، ولی تا اونجایی که من چک کردم، به نظرم اطلاعات بعضی از خطوط رو نداره:

https://maps.google.ca/maps?hl=en


اتوبوس ها معمولا با اختلاف زمانی 2 یا 3 دقیقه نسبت به برنامه زمان بندی که در سایت بالا می بینید، به ایستگاه ها می رسند. پس مهم هست که 5 دقیقه قبل از زمانی که وبسایت به شما میگه، در ایستگاه باشید. در ضمن، اگر هیچ کس در ایستگاه اتوبوس منتظر اتوبوس نباشه و از مسافرین داخل اتوبوس هم کسی نخواهد در اون ایستگاه پیاده شود، راننده در اون ایستگاه توقف نمی کنه. پس قبل از رسیدن اتوبوس به ایستگاه موردنظرتون، سیم های زرد رنگی که در کنار پنجره های اتوبوس هست رو بکشید تا علامت Stop Requested در نمایشگر جلوی اتوبوس نمایان بشه و راننده در ایستگاه توقف کنه.


3- تاکسی: 4 یا 5 شرکت تاکسیرانی در شهر فعالیت دارند که نحوه فعالیتشون شبیه آژانس های اتومبیل در ایران هست. زنگ می زنید به اون شرکت و آدرس پستی محل سوار شدن تون رو می گید و بعد از حدود 10 دقیقه تاکسی به محل میاد. من شرکت United Cab و Blue Line Taxi  رو توصیه می کنم. برای یه تخمین از کرایه، از فرودگاه به دانشگاه (که مسیر خیلی طولانی هست) 25 دلار و از دانشگاه تا Superstore(برای خرید مواد غذایی) در 8th Street حدود 10 دلار باید هزینه کنید. می تونید خرید هاتون رو با دوستانتون هماهنگ کنید و 2 یا 3 نفری یه تاکسی بگیرید و کرایه رو بین خودتون تقسیم کنید چون تعداد نفرات در کرایه تاکسی تاثیری نداره.


4- کرایه اتومبیل: حتما اصل گواهینامه رانندگی تون رو با خود بیارید. اینجا ترجمه می کنید (در صورتیکه قصد گرفتن گواهینامه از اینجا رو داشته باشید، باید حتما در اینجا ترجمه کنید) و همراه با اصل گواهینامه می تونید ماشین از یکی از شرکتهای کرایه دهنده، کرایه کنید:

http://www.enterpriserentacar.ca/car_rental/home.do

http://budget.ca/en/


برای دو روز آخر هفته، می تونید با قیمت حدود 25 دلار یک ماشین خوب کرایه کنید. البته توصیه میشه که همزمان هزینه بیمه رو هم بدید که خیالتون راحت باشه که با هزینه بیمه، ممکنه تا 40 دلار بپردازید. هزینه بنزین مصرفی هم که باید جدا بدید.


5- پیاده!: با توجه به کوچکی شهر، می تونید خیلی از جاها رو پیاده برید و از دیدن مناطق مختلف شهر لذت ببرید.

نظرات 2 + ارسال نظر
انوشه دوشنبه 9 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 01:24

با سلام وتشکر فراوان چند سوال داشتمکه ممنون میشم پاسخگویی فرمایید
۱)آیا گواهنامه رانندگی رو بین المللی بکنیم یا خیر ودر صورتی که جواب بله هست چند ما ه اعتبار داره ؟
۲)سابقه بیمه(رانندگی)چطور اونجا تاثیری داره یا نه؟

من در مورد دانشجویان می دونم که با همراه داشتن ترجمه گواهینامه می تونند تا زمانی که دانشجو هستند، در ایالت رانندگی کنند. می تونند برای گواهینامه رانندگی از اینجا هم اقدام کنند که اصل گواهینامه هم مورد نیاز هست. اما اینکه گواهینامه بین المللی چه حکمی در اینجا دارد، اطلاع دقیق ندارم. فقط از دوستان شنیدم که میشه تا یکسال با گواهینامه بین المللی شده ایران رانندگی کرد. شاید جواب سوالتون رو بصورت دقیق در سایت راهنمایی رانندگی ایالت بتونید ببینید:
http://www.sgi.sk.ca/

سابقه رانندگی شما هم هیچ اثری ندارد.

کامران پنج‌شنبه 12 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 03:45 http://biofuel.webgarden.com

اصلا ترکوندی واقعا شدید داری با پست هات حال میدی و وقت میذاری فوق العاده ممنونم. و به امید دیدار.
رااستی من دنبال همخونه میگردم و با چنتا از بچه ها هم هماهنگ کردم و قرار سد رو وال پی اس ای هم بنویسم اما بازش نمیتونم بکنم شما نمیتونید یه کمک بهم بکنید؟

ممنون. البته دوره مسٔولیتم تا یک ماه دیگه به پایان میرسه و امیدوارم نفرات بعدی که قبول زحمت می‌کنن، وبلاگ رو هم به روز کنن.

مساله شما رو هم مینویسم روی وال پیج و اکانت پی‌ اس‌ ای

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد