وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

هزینه های زندگی دانشجویی در ساسکاتون

قسمت بزرگ هزینه زندگی دانشجویی در موارد زیر خلاصه می شود:


1- مسکن:

اجاره بهای یک آپارتمان یک خوابه معمولی در حدود 750 تا 900 دلار در ماه هست. البته دانشجویان مجرد این انتخاب رو هم دارند که تنها یک اتاق از چندین اتاق یک آپارتمان رو کرایه کنند که در این صورت هال و پذیرایی، آشپزخانه و سرویس بهداشتی بصورت مشترک بین ساکنین اون آپارتمان خواهد بود. با این انتخاب، هزینه مسکن در حدود 400 تا 600 دلار در ماه خواهد بود. 


می تونید با جستجو در سایت زیر ایده خوبی از اجاره بها در شهر داشته باشید:


http://saskatoon.kijiji.ca/


هزینه آب و برق هم در حدود 40 تا 50 دلار در ماه برای یک آپارتمان یک خوابه تخمین زده می شود. هزینه اینترنت هم برای دانشجویان در حدود 25 دلار در ماه هست. اگر بخواهید تلویزیون کابلی هم داشته باشید، در حدود ماهی 30 تا 40 دلار باید پرداخت کنید.


2- شهریه دانشگاه:

شهریه دانشگاه بستگی به رشته و مقطع تحصیلی (کارشناسی یا تحصیلات تکمیلی) دارد. از لینک زیر می توانید شهریه دانشگاه برای رشته و مقاطع تحصیلی مختلف برای دانشجویان بومی و خارجی رو ببینید:


http://explore.usask.ca/moneymatters/tuition/


اگر لینک مربوط به تحصیلات تکمیلی رو انتخاب کنید، می تونید شهریه دوره های مختلف پاره وقت، تمام وقت، مبتنی بر پایان نامه و تحقیق Research-based، مبتنی بر واحد های درسی Course-based و دوره های خاص مثل MBA و MPH رو ببینید:


http://students.usask.ca/current/paying/tuition.php#Graduate


علاوه بر شهریه هر ترم، مبلغی هم بایستی تحت عنوان هزینه دانشجویی بدید که شامل بیمه، امکانات ورزشی و غیره می شود. این مبلغ برای مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در لینک زیر ذکر شده است:


http://students.usask.ca/current/paying/student-fees.php#Graduate


بصورت میانگین شهریه و هزینه دانشجویی در سال (شامل سه ترم پاییز، زمستان و بهار/تابستان) برای رشته های مهندسی در مقطع تحصیلات تکمیلی (فوق لیسانس و دکترا) حدوذ 5700 دلار در سال هست. در اول هر ترم از سه ترم تقریبا یک سوم این مقدار باید پرداخت شود. امکان قسطی دادن شهریه و هزینه دانشجویی هم هست که البته مقدار کمی سود به آن تعلق می گیرد. 


در مقطع تحصیلات تکمیلی، معمولا نیازی نیست که کتابی برای هر درس خریداری کنید. بچه های مقطع لیسانس هم می تونند کتاب دست دوم بخرند که خیلی ارزونتر از کتاب نو هست.


3- خوراک و پوشاک:

هزینه خوراک در صورتیکه خودتون آشپزی کنید، در حدود 150 تا 250 دلار در ماه هست. اگر بخواهید رستوران یا بوفه دانشگاه غذا میل کنید، برای هر وعده غذایی تقریبا 10 تا 15 دلار باید هزینه کنید.


پوشاک هم کاملا به خودتون بستگی دارد. رقمش می تونه بصورت میانگین بین 20 (با در نظر گرفتن پوشاکی که همراه خودتون آوردید) تا بینهایت! باشه.


4- حمل و نقل


در صورتیکه نزدیک دانشگاه منزل تهیه کنید، می تونید پیاده به دانشگاه رفت و آمد کنید. سیستم حمل و نقل عمومی شهر (اتوبوس) منظم هست و تقریبا همه شهر رو پوشش می دهد. هزینه استفاده از اتوبوس در لینک زیر ذکر شده است:


http://www.saskatoon.ca/DEPARTMENTS/Utility%20Services/Saskatoon%20Transit/FaresTickets/Pages/default.aspx


اگر هر از چندی نیاز به رفت و آمد به مراکز تفریحی و خرید داشته باشید، می تونید کارت الکترونیکی اتوبوس تهیه کنید و هر دفعه 10 بلیط اتوبوس به مبلغ ارزونتری نسبت به یک بلیط در کارتتون شارژ کنید. اگر منزلتون دور از دانشگاه هست، بهتره کارت ماهانه تهیه کنید. در تابستان هم که می تونید از دوچرخه استفاده کنید. 


شرکت های تاکسی رانی مختلفی در شهر هست که خودم Blue Line و United Cab رو ترجیح می دهم. اگر بتونید با بچه های دیگه برای خرید مواد غذایی هماهنگ کنید، می تونید 2 یا 3 نفری یک تاکسی بگیرید و هزینه تاکسی رو تقسیم کنید. 


برای حمل و نقل هم بصورت میانگین حدود 10 تا 80 دلار در ماه باید هزینه کنید.


در ضمن می تونید ماشین هم کرایه کنید. کرایه ماشین در روزهای کاری هفته در حدود 50 دلار در روز و در روزهای شنبه و یکشنبه 10 دلار در روز هست. 


4- تلفن همراه:


بستگی زیادی به به میزان مکالمه شما، امکانات و خدمات سرویس تلفن و همچنین لوکس بودن گوشی تلفن دارد. بصورت میانگین در حدود 15 تا 60 دلار در ماه هست.


در مورد هر کدوم از موارد بالا در پست های بعدی بیشتر خواهیم نوشت.

نظرات 1 + ارسال نظر
حامد یکشنبه 22 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 05:30

سلام
هزینه شهریه دانشجویی که 5700 دلاره،اگر کس بتونه فاند بگیره این مبلغو پوشش میده؟
ممنون

اگر شما کمک هزینه (فاند) دریافت کنی، به این معنی هست که دانشگاه به شما مبلغ مشخصی می دهد و شما مدیریت خرج آن مبلغ رو به عهده خواهید داشت. یعنی با اون مبلغ باید شهریه دانشگاه، هزینه خوراک و پوشاک، مسکن و .... را بدهی. اگر هم کم بیاری، از جیبت باید بدی. فاند به این معنی نیست که شما از پرداخت شهریه معاف بشی. در ضمن، میزان فاند هم بستگی به فاند استاد و رشته و ... بستگی داره و ممکنه دو نفر که در یک رشته تحصیل می کنند، مبلغ های متفاوتی بگیرند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد