وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

نکاتی در مورد فرودگاه و پرواز هوایی

تو این مطلب می خوام چند نکته در مورد پرواز به ساسکاتون که به نظرم مهمه بهتون بگم. البته این مطالب به نظرم من رسیده و ممکنه مورد به مورد تفاوت هایی وجود داشته باشه. نکته ی اول اینه که سعی کنید، تا خود ساسکاتون پرواز بگیرید، که شامل 3 پرواز هستش.

در ابتدا تو فرودگاه امام از مسئول Check in بخواین، کارت پرواز همه ی مسیرها رو بهتون بده. البته در مورد خود من که با Lufthansa اومدم، تو ایران فقط کارت پرواز تهران- فرانکفورتو بهم دادن و بهم گفتن تو فرانکفورت دو تا کارت پرواز دیگمو بگیرم. در ضمن بهشون بگید که میخواین وسایلتونو ساسکاتون تحویل بگیرید تا Tag ساسکاتون به وسایلتون بزنن.

اگه دلار مسافرتی هم باید از فرودگاه بگیرید، فیش بانکی رو در قسمت Transit  به مسئول بانکی که تو طبقه ی پایین هستش تحویل بدید.

سعی کنید بین پروازهاتون 2 الی 3 ساعت فاصله باشه که اگه تأخیری تو پرواز بود مشکلی پیش نیاد. بین پرواز اول و دوم باید تو قسمت ترانزیت بمونید. به نظرم خوبه که از رو برنامه ی حرکت پروازها، برید نزدیک به گیت پرواز خودتون بشینید. البته بد نیست که هر از چندگاهی (مثلاً 30 دقیقه یک بار) برنامه ها رو چک کنید چون بعضی وقت ها برنامه ها یه تغییراتی دارن. نگران وسایلتون نباشید چون اونا خودشون وسایل شما رو تحویل پرواز بعدیتون میدن.

مهم ترین بخش، پرواز به کانادا (تورنتو) است که معمولاً طولانیترین پرواز هم هست. اول اینکه سعی کنید تو طی پرواز خیلی خوب بخوابید وگرنه برای پرواز سوم خوابتون میگیره و ممکنه پروازتونو از دست بدید. نکته ی بعدی اینه که داخل هواپیما سعی کنید هر از چند گاهی پاشید و قدمی تو هواپیما بزنید که دچار سوء هاضمه نشید. مهمتر از همه اینکه در طی پرواز فرمی بهتون میدن که باید با دقت پر کنید (Declaration Card). سعی کنید همه ی سوال ها رو با دقت و صداقت جواب بدید، مخصوصاً میزان پولی که همراهتون هست. در مورد مواد خوراکی هم سعی کنید تا حد امکان موادی که میارید تو بسته بندی کارخانه ای باشه. مواد گوشتی هم اصلا حتی بصورت کنسرو نیارید. سوال های دیگه شامل نام، تاریخ تولد، شماره پرواز و ... هستش. بد نیست همین الان یه نگاهی به این فرم بکنید. اینم لینکش:

http://www.cbsa-asfc.gc.ca/publications/forms-formulaires/e311-eng.pdf

وقتی وارد کانادا میشید، ابتدا تو یه صف طولانی قرار میگیرید. بر اساس فرمی که داخل هواپیما پر کردید، افسر یه سری چیزا روی فرمتون مینویسه. تو این مرحله یا مستقیماً میرید به بخش مهاجرت برای دریافت study permit و سپس سمت تحویل وسایلتون (معمولاً افرادی که قبلاً وارد کانادا شدن) یا اینکه راهنمایی میشید به بخشی که یه سری سوال های تکمیلی ازتون پرسیده میشه و احتمالاً لازم باشه مدارک مورد نظر (مثل نامه پذیرش، نامه استاد یا دانشگاه، نامه سفارت و ...) رو به مسئول مربوطه نشون بدید. پس این مدارکو با خودتون همراه داشته باشید و داخل هواپیما آماده کرده باشید.

از اونجا هم باید وسایلتونو بردارید و خودتون شخصاً از بخش پروازهای بین المللی به بخش پروازهای داخلی ببرید. از یکی از مسئول های فرودگاه بخواین که بهتون نشون بده که کجا باید وسایلتونو تحویل بدین. بهش بگید که به ساسکاتون پرواز دارید و اونا خودشون راهنماییتون میکنن.

بعد از تحویل وسایل، باید به بخش پروازهای داخلی برید و منتظر پرواز به ساسکاتون بشید. باز هم از رو برنامه حرکت پروازها، برید نزدیک Gate مربوط به پروازتون بشینید. اگه تو پرواز قبلی خوب خوابیده باشید، احتمال اینکه خوابتون بگیره و از پرواز جا بمونید، خیلی کمتر میشه.

پرواز به ساسکاتون توسط شرکت های داخلی انجام میشه و قاعدتاً مثل پروازهای قبلیتون نیست.

فکر میکنم که پذیرایی هم نداره و اگه بخواید چیزی سفارش بدید باید فقط و فقط با credit card 

پرداخت کنید. پس اگه چیزی نخوردید بهتره تو فرودگاه تورنتو یه چیزی بخورید. وقتی به ساسکاتون وارد میشید، از روی تابلوهای راهنما برید به سمت محل تحویل وسایلتون که البته بر خلاف عرف بیرون گیت خروج هستش. 


با تشکر از دوست خوبمون احمد که این مطلب رو فرستادند. 

روزهای اول

روزهای اول ورود به ساسکاتون با ذوق و شوق خاصی همراه هست (لااقل برای من بود). توی مراسم Orientation که توسط ISSAC (مرکز دانشجویان خارجی دانشگاه) برگزار میشه حتما شرکت کنید. می تونید زمان و تاریخ رو از وب سایتشون ببینید:


http://students.usask.ca/current/international/issac/


در این حین به استادتون و دانشکده تون هم سر بزنید و با منشی دانشکده هم صحبت کنید. ازش بپرسید که چه کارهای اداری باید انجام بدید و در مورد ثبت نام و انتخاب واحد هم بپرسید. البته در مورد انتخاب واحد قبلش با استادتون صحبت کنید. 


فرق خاصی نمی کنه که توی کدوم بانک حساب باز کنید. معمولا بچه ها توی بانک RBC جلوی دانشگاه به خاطر نزدیکی حساب باز می کنند. شاید بد نباشه قبل از اینکه وسایل منزل تهیه کنید اول یه سری به فروشگاه Dollarama در Center Mall بزنید. در این فروشگاه اجناس قیمت های 1 تا 2 دلار دارند. خوب واضحه که کیفیتش نسبت به جاهای دیگه پایین تره. اما به نظر من کیفیت بعضی اجناس مثل وسایل آشپزخونه و ظروف برای زندگی دانشجویی به اندازه کافی خوبه. در Center Mall نمایندگی های بعضی و نه همه اپراتورهای تلفن همراه وجود دارند. اگه می خواهید نمایندگی همه شرکتها رو ببینید باید به Midtown Plaza برید. 


برای خرید مواد غذایی به فروشگاه Super Store برید. در فروشگاه Wal-mart هم، هر جنسی (جز مواد غذایی) می تونید با قیمت مناسب تر از بقیه جاها پیدا کنید. برای خرید لوازم الکترونیکی و کامپیوتر می تونید به Future Shop و Best Buy سر بزنید. اول توی سایت این دو فروشگاه لوازم مورد نیازتون رو پیدا کنید و با یاداشت کردن شماره اون جنس به فروشگاه برید. برای پوشاک هم یه سری به فروشگاه Old Navy بزنید.فروشگاه های Wal-mart و Future Shop و Old Navy هر سه در یک محدوده هستند.


توصیه من اینه که لوازم الکترونیکی کوچک مثل وب کم و میکروفون رو از ایران با خودتون بیارید، چون فکر می کنم خیلی ارزونتر دربیاد.


سعی کنید با همه اعم از ایرانی و خارجی حرف بزنید و دوست بشید. دنبال فقط و فقط دوست ایرانی نباشید چون اگه در ایران روی کاغذ 75 میلیون انتخاب داشتید، اینجا تنها حدود 2000 تا انتخاب دارید و ممکنه اخلاق هیچکدوم دقیقا مثل دوستای صمیمی که توی ایران داشتید نباشه.

قابل توجه دانشجویان جدید

در صورتیکه ویزای دانشجویی خود را دریافت کردید و بصورت قطعی در دانشگاه ساسکاچوان ثبت نام کردید یا خواهید کرد، برای اطلاع از برنامه های انجمن و افزودن آدرس ایمیلتون به لیست آدرسهای انجمن، ایمیلی به آدرس انجمن psa.usask@gmail.com بفرستید و نام و نام خانوادگی و رشته تحصیلی و زمان شروع به تحصیل خود رو بنویسید. 

با اضافه شدن آدرس ایمیل شما به لیست آدرسهای انجمن، از کلیه اطلاعیه ها، برنامه ها و مراسم آگاه خواهید شد.

توضیحاتی در مورد کمک هزینه و دریافت پذیرش

سوالاتی به دست من می رسه که لازم دیدم در موردشون توضیح بدم. 


1- اگر از استاد یا دانشگاه کمک هزینه دریافت می کنید، به این معنی نیست که این پول خالصی هست که توی جیب شما میره و خود دانشگاه شهریه و بقیه مخارج زندگی شما رو تقبل می کنه! 


اگر مثلا مبلغ 1500 دلار در ماه به شما کمک هزینه می دهند، به این معنی هست که دانشگاه این رقم رو به حساب بانکی شما در انتهای هر ماه واریز می کنه و سپس این شمایید که با این میزان پول می بایست شهریه دانشگاه (در ابتدای هر ترم) و مخارج زندگی مثل مسکن و خوراک و پوشاک رو بپردازید. اگر کم آوردید، که خودتون مسئول تهیه کمبود اون هستید، به عبارتی باید از جیب خودتون بدید. اگر هم زیاد آوردید، که می تونید اون مبلغ رو پس انداز کنید.


این موضوع واقعا به روش زندگی افراد بستگی داره. ممکنه کسی 1500 دلار در ماه بگیره و چند صد دلار در هر ماه کسری داشته باشه، ولی فردی با دریافت همون مبلغ نه تنها از پس مخارج شهریه و زندگی بربیاد، بلکه بتونه مقداری هم پس انداز کنه. 


2- هیچ معیار خاصی برای موفقیت در گرفتن پذیرش نیست. بصورت کلی با رزومه خوب که شامل معدل، مقالات منتشر شده در مجلات و کنفرانس ها، تسلط به نرم افزار ها و برنامه نویسی و سوابق کاری یا پژوهشی شانس برای دریافت پذیرش از اساتید و رقابت با متقاضیان دیگه افزایش پیدا می کنه (برای اطلاعات بیشتر به سایتهایی مثل Applyabroad.org و غیره مراجعه کنید.) اما اگه با رزومه خوب پاسخ چندانی از اساتید نگرفتید، الزاما به معنی بد بودن رزومه شما و عدم شایستگی شما نیست. ممکنه شما رزومه خیلی خوبی داشته باشید، اما استاد مورد مکاتبه شما در اون سال پول نداشته باشه که به شما بده یا اون سال بخواد بره فرصت مطالعاتی. شاید هم از شانس بد شما یه نفر با رزومه فوق العاده عالی اقدام کرده باشه. اساتید رزومه های زیادی از سراسر دنیا دریافت می کنند و در صورت تمایل به پذیرش دانشجو، این رزومه ها و متن ایمیل ارسالی از طرف دانشجو ها رو مقایسه می کنند و در نهایت یکی یا هر چند تا رو انتخاب می کنند. در ضمن ملاک اساتید هم متفاوت می تونه باشه. ممکنه یکی روی نوع پروژه قبلی شما و میزان ارتباط اون با زمینه تحقیقاتی خودش بیشتر تاکید کنه تا معدل، ممکنه یکی دیگه روی معدل یا دانشگاه محل تحصیل یا توصیه نامه تاکید بیشتری داشته باشه. اما حتما روی ایمیلی که برای اساتید می نویسید دقت کنید که مطابق با زمینه تحقیقاتی هر استادی، متن ایمیل مرتبط باشه، به عبارتی فله ای برای اساتید ایمیل نفرستید که حتی ممکنه اسم استاد رو هم اشتباه بنویسید. پاچه خواری بیش از حد و تابلو هم توی ایمیل ها از شخص استاد یا دانشگاه نکنید. سعی هم نکنید که توی اینترنت جستجو کنید و یه متن خاص رو توی همه ایمیل ها دقیقا کپی و استفاده کنید.

هیچ کسی حتی استاد مورد مکاتبه شما دقیقا نمی دونه شانس شما برای گرفتن پذیرش چقدره، چون بستگی به سایر متقاضیان و رزومه های آنها و عملکرد آنها هم داره، درست مثل کنکور سراسری. در مورد نوشتن رزومه در اینترنت جستجو کنید و اصول رزومه نویسی رو بیاموزید، سپس به اساتید ایمیل بفرستید.

حمل و نقل در شهر

به ویژه در ابتدای زندگی در ساسکاتون، برای خرید و انجام کارهای اداری باید به نقاط مختلف شهر بریم. انتخاب های مختلفی پیش رو دارید که در موردش صحبت می کنیم:


1- دوچرخه: در فصل بهار و تابستان و نیز ابتدای پاییز، دوچرخه سواری بسیار دلپذیر هست. با خرید یک دوچرخه دست دوم هم کارتون راه میفته و می تونید قسمتهای مختلف شهر رو برید و حتی خریدهای کوچکتون رو انجام بدید. فقط این رو توجه کنید که برای دوچرخه یک قفل خوب تهیه کنید و در صورتیکه زین دوچرخه تون هم از بدنه دوچرخه بدون نیاز به ابزار قابل جدا کردن هست، زین ذوچرخه تون رو هم پس از قفل کردن دوچرخه با خودتون حمل کنید! اینجا دوچرخه دزدی (حتی زین دوچرخه) تا حدودی متداول هست. اگر دوچرخه تون نو و گران قیمت هست، حتما توجه خاصی به کیفیت قفل داشته باشید. توصیه می شود که حداقل در ابتدای ورود، دوچرخه دست دوم از یه فروشنده خانگی (به نام Gerry که از بچه های قدیمی می تونید شماره تلفنش رو بگیرید) یا سایت  http://saskatoon.kijiji.ca/ در حدود 40 تا 50 دلار و حتی ارزان تر بخرید. در بیرون بیشتر فروشگاه ها، جایی برای پارک و قفل دوچرخه هست. در فصل سرما و یخبندان، حتی بعضی اهالی شهر، از لاستیک یخ شکن برای دوچرخه استفاده می کنن و کماکان از دوچرخه برای حمل و نقل استفاده میکنند، ولی به نظر من اصلا دلپذیر نیست.


2- اتوبوس: شاید بعضی از شما، ذهنیت تراکم بیش از حد و نامشخص بودن زمان رفت و آمد اتوبوس از ایران در خاطرتون باشه. اگر از اتوبوس در اینجا استفاده کنید، اون خاطره از ذهنتون پاک میشه. اگر دانشجوی لیسانس هستید و خارج از خوابگاه Voyegeur Place زندگی می کنید، بصورت اجباری مبلغی در هر ترم برای اتوبوس می پردازید و کارت دانشجویی شما به منزله کارت اتوبوس به حساب میاد. البته این مبلغ خیلی کمتر از مبلغی هست که بقیه افراد برای استفاده از اتوبوس می پردازند. پس اگر دانشجوی لیسانس هستید، به USSU مراجعه کنید و در مورد برچسب اتوبوس روی کارت دانشجویی تون سوال کنید. اما اگر دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستید و محل سکونت شما به دانشگاه نزدیک هست و پیاده به دانشگاه رفت و آمد می کنید، فکر خوبیه که یه کارت اتوبوس تهیه کنید. در هر بار شارژ کارت اتوبوس، بایستی 10 بلیط خریداری کنید و این بلیط ها مدت دار نیستند، یعنی محدودیت زمانی برای استفاده از این 10 بلیط وجود ندارد. اگر محل سکونت شما به دانشگاه نزدیک نیست و روزانه از اتوبوس برای رفت و آمد به دانشگاه استفاده می کنید، بهتره کارت ماهیانه اتوبوس که به شما اجازه استفاده از اتوبوس برای هر تعداد بار در یک ماه رو میده، خریداری کنید. لینک زیر قیمت انواع مختلف کارت و محل های فروش رو به شما میگه:

http://www.saskatoon.ca/DEPARTMENTS/Utility%20Services/Saskatoon%20Transit/FaresTickets/Pages/default.aspx#gopass


نزدیک ترین محل فروش به دانشگاه، فروشگاه Mac's در طبقه پایین Place Riel هست. 

ضمنا، وقتی سوار اتوبوس می شوید، تا 90 دقیقه بعد هر اتوبوسی سوار بشید، رایگان خواهد بود یعنی اینکه از کارت اتوبوس شما بلیطی کم نمیشه. اما اگه موقع سوار شدن، پول نقد دادید، یادتون نره که از راننده درخواست Transfer کنید. راننده بلیطی رو برای شما پرینت می کنه و به شما میده که تا 90 دقیقه بعد برای سوار شدن به هر اتوبوسی معتبر هست.


از این سایت می تونید برای آگاهی از شماره خط اتوبوس و زمان آمدن اتوبوس به ایستگاه مبدا و زمان رسیدن به مقصد، برای رفت و آمد بین دو نقطه شهر استفاده کنید: 

http://www.saskatoon.ca/DEPARTMENTS/Utility%20Services/Saskatoon%20Transit/Pages/Click%20%20Go.aspx


سایت Google هم اطلاعات مربوط به جابجایی بین دو نقطه شهر با اتوبوس رو میده، ولی تا اونجایی که من چک کردم، به نظرم اطلاعات بعضی از خطوط رو نداره:

https://maps.google.ca/maps?hl=en


اتوبوس ها معمولا با اختلاف زمانی 2 یا 3 دقیقه نسبت به برنامه زمان بندی که در سایت بالا می بینید، به ایستگاه ها می رسند. پس مهم هست که 5 دقیقه قبل از زمانی که وبسایت به شما میگه، در ایستگاه باشید. در ضمن، اگر هیچ کس در ایستگاه اتوبوس منتظر اتوبوس نباشه و از مسافرین داخل اتوبوس هم کسی نخواهد در اون ایستگاه پیاده شود، راننده در اون ایستگاه توقف نمی کنه. پس قبل از رسیدن اتوبوس به ایستگاه موردنظرتون، سیم های زرد رنگی که در کنار پنجره های اتوبوس هست رو بکشید تا علامت Stop Requested در نمایشگر جلوی اتوبوس نمایان بشه و راننده در ایستگاه توقف کنه.


3- تاکسی: 4 یا 5 شرکت تاکسیرانی در شهر فعالیت دارند که نحوه فعالیتشون شبیه آژانس های اتومبیل در ایران هست. زنگ می زنید به اون شرکت و آدرس پستی محل سوار شدن تون رو می گید و بعد از حدود 10 دقیقه تاکسی به محل میاد. من شرکت United Cab و Blue Line Taxi  رو توصیه می کنم. برای یه تخمین از کرایه، از فرودگاه به دانشگاه (که مسیر خیلی طولانی هست) 25 دلار و از دانشگاه تا Superstore(برای خرید مواد غذایی) در 8th Street حدود 10 دلار باید هزینه کنید. می تونید خرید هاتون رو با دوستانتون هماهنگ کنید و 2 یا 3 نفری یه تاکسی بگیرید و کرایه رو بین خودتون تقسیم کنید چون تعداد نفرات در کرایه تاکسی تاثیری نداره.


4- کرایه اتومبیل: حتما اصل گواهینامه رانندگی تون رو با خود بیارید. اینجا ترجمه می کنید (در صورتیکه قصد گرفتن گواهینامه از اینجا رو داشته باشید، باید حتما در اینجا ترجمه کنید) و همراه با اصل گواهینامه می تونید ماشین از یکی از شرکتهای کرایه دهنده، کرایه کنید:

http://www.enterpriserentacar.ca/car_rental/home.do

http://budget.ca/en/


برای دو روز آخر هفته، می تونید با قیمت حدود 25 دلار یک ماشین خوب کرایه کنید. البته توصیه میشه که همزمان هزینه بیمه رو هم بدید که خیالتون راحت باشه که با هزینه بیمه، ممکنه تا 40 دلار بپردازید. هزینه بنزین مصرفی هم که باید جدا بدید.


5- پیاده!: با توجه به کوچکی شهر، می تونید خیلی از جاها رو پیاده برید و از دیدن مناطق مختلف شهر لذت ببرید.