وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

روز ساکنان چندین هزارساله این سرزمین

روز ۲۱ جون به نام ساکنان بومی کانادا Aboriginal Day اسم گذاری شده. اهمیت این روز به دلیل اینه که از لحاظ نجومی به عنوان انقلاب تابستانی و روز اول تابستون شناخته میشه و طولانی‌ترین روز ساله. این روز از نظر بسیاری از بومی‌ها به عنوان روزی مهم جشن گرفته میشه.

بومی‌های کانادا از سه دسته کلی Inuit (اسکیموها) که در نواحی سرد شمالی ساکنن، Indian یا سرخپوست‌ها و Metis یا نژادهای دورگه اروپایی- سرخپوست تشکیل میشن.  بیش از ۲۳ درصد بومیان کانادا در استان انتاریو زندگی می‌کنن. حدود ۶۷۵ هزار بومی در کانادا زندگی می‌کنن که حدود ۶۰ درصدشون در مناطق Reserves زندگی می‌کنن. مناطق Reserve مناطقی هستن که به قبایل سرخپوستی تعلق دارن و حدود ۶۰۰ تا از اونها در کانادا وجود داره.

 

به قلم: مهرداد

 

۲ برد متوالی تیم فوتبال PSA در مسابقات دانشگاه

تیم فوتبال PSA در دو بازی اول و دومش در مسابقات دوره ای دانشگاه (Co-Rec Soccer League) شیرین کاشت. این تیم که شامل ۱۰ پسر ایرانی، ۲ پسر کانادایی، ا دختر ایرانی، و ۴ دختر کانادایی است در بازی اولش که در پنجشنبهء دو هفتهء پیش انجام شد با نتیجهء ۴ بر ۲ و در بازی دومش در پنجشنبهء گذشته با نتیجهء ۲ بر صفر برنده شد.

دو تا گل زیبا از چهار گل بازی اول توسط پیام و یکی از بازیکنان دختر کانادایی (که اسمش یادم نمیاد) زده شدند و دو تا گل دیگهء بازی اول هم، توپ شانسی خورد به پای حقیر و رفت تو گل! دو تا گل تکنیکی بازی دوم رو هم امیرعلی و نواب زدند.

بچه ها خیلی قشنگ بازی کردند. بنظر من میثم در هر دو بازی در پست دفاع وسط بسیار عالی بازی کرد و با سرعت و عکس العمل سریعی که از خودش نشون میداد کمک دفاع چپ و راست بود و تقریبا هوای نیمهء زمین خودمون رو داشت. بخاطر نقش کلیدی که میثم در بازی داشت، تنها بازیکنی بود که در طول هر دو بازی ثابت بود و عوض نشد. سجاد که در دفاع راست بازی میکرد در عین خونسردی با تسلط کامل براحتی توپ مهاجمها رو جمع میکرد و با شوتهای بلند و دقیق بازی سازی می کرد. من ندیدم توپی رو سجاد خراب کنه. پیام هم که با سرعت بالا و تکنیک خوبش براحتی بازیکنان دفاع تیم مقابل رو پشت سرش میذاشت. گل قشنگش رو پیام به همینصورت زد. امیرعلی و نواب که در بازی دوم حضور داشتن خیلی زیبا کار کردند. نواب که به نظر من اونقدر بازیش تکنیکی و قشنگه که بعضی وقتها بنظرم میاد که از بازیهاش فیلم بگیرم برای اینکه دریپلهای زیبایش رو مرتبا تماشا کنم.  امیرعلی بازیش خیلی هوشمندانه، توام با پاس کاریه مناسب و در عین حال تکنیک فردی بالاست. گلی که زد شوت قوی و دقیقی بود که از وسط زمین زده شد. دروازه بانی عالی Mike هم در بازی اول موجب شد که تیم مقابل نتونه از همهء فرصتهایی که براش بوجود اومد استفاده کنه.

یه مشکلی که در بیشتر بازیکنهای تیممون و از جمله در خود من هم وجود داره، شرکت نکردن در بازی گروهیه. البته بنظرم در بازی دوم از این نظر بهتر شدیم. شاید هم یه مقدار وقت لازم باشه تا بچه ها بقول معروف همدیگه رو پیدا کنن و بازیشون با هم هماهنگ بشه. 

جای تشکر هست از کاپیتان تیممون، رضا ملک. رضا در بازی دوم بچه ها رو به دو گروه تقسیم کرد و با یه برنامهء حساب شده بچه های ذخیره رو با بازیکنهای توی زمین عوض میکرد. اینطوری فرصت این پیش میومد که همه بازیکنان اندازهء هم در بازی نقش داشته باشن و ضمنا از توان بچه ها هم بدون اینکه خسته بشن استفادهء مفید میشد.

امسال توی بازیامون متاسفانه بازیکنهای خوبی مثل هادی (کاپیتان تیم پارسال ایرانیها در دانشگاه بنام Global Friends)، و پیمان (از مهاجمان تیم پارسال)، و همچنین سروش و مجتبی رو نداریم. بهراد هم که تابستون رفته ونکور و جاش میون بچه های ایرونی فوتبالیست خیلی خالیه. اگه تو بازیها حضور داشت مطمئنا ستارهء بازیها بود.

برای دیدن برنامهء زمانی بازیهای فوتبال دانشگاه این لینک رو ببینید. اسم تیممون PSA هست و بازیهامون روزهای پنجشنبه انجام میشه. پنجشنبهء بعد (۲۲ جون)، ساعت ۷ عصر در زمین چمن واقع در تقاطع خیابان Cumberland و College Dr، در مقابل تیم V2 بازی داریم. اگه V2 مثل پارسال بازی کنه، پیش بینی میکنم که حداقل مثل پارسال بتونیم با اختلاف ۵ تا گل بزنیمشون.

فرصت این نیست که از بازی بقیهء بچه ها صحبت بشه ولی دوستان همگی قشنگ بازی کردن. جای تشکر هست از همهء دوستان بازیکن: نادر، افشین، مریم عینیان، رضا معاضد، سعیدAlex،  و سایر رفقای فوتبالیست کانادایی.  دست همگی (بهتره بگم پای همگی!) درد نکنه. امیدوارم که بتونیم در این دوره از مسابقات دانشگاه بازیهای خوبی رو داشته باشیم.

فرستنده: شهرام

وضعیت تیم فوتبال PSA بر اساس جدول رده بندی:

 Here is an update on PSA's co-rec soccer team. Good Work Team!, Keep it up:D

فرستنده: پیام

همه با هم مسابقه ایران - پرتقال

فردا قراره مسابقه ایران و پرتغال رو  تو غذاخوری دانشجویان تحصیلات تکمیلی (Graduate Students Lounge) دانشکده مهندسی با هم ببینیم. امیدواریم که بازم مثل همیشه (؟؟؟) ایران برنده بشه. از قدیم گفتن که آرزو بر جوانان عیب نیست. جدا یعنی میشه؟

پ.ن. شرمنده، من یادم رفته بود ساعتشو بنویسم (راستشو میخواید ساعتشو نمی‌دونستم)، بازی ساعت هفت صبح شروع میشه، ما که قبل از یه ربع به هفت اونجاییم. صبح خیلی زوده ولی فکر کنم فردا هیچ ایرانی این ساعت خواب نباشه. مسلما ارزشش رو داره. ضمنا بساط چایی هم براهه و درب جنوبی ساختمون مهندسی رو هم باز نگه می‌داریم.

 

به قلم: مهرداد

 

چهارشنبه شب: نمایش فیلم مومیایی ۳

چهارشنبه شب این هفته (۱۴ جون) در ساعت ۸:۳۰، PSA فیلم ایرانی مومیایی ۳ را به نمایش خواهد گذاشت.

محل نمایش: اتاق تلویزیون ساختمان Seager Wheeler (طبقه ۱۴). ساختمان Seager Wheeler یکی از چهار ساختمان بلند واقع در خیابان Cumberland است (پلاک ۱۰۳)

معرفی فیلم سینمایی مومیایی ۳: 

کارگردان:  محمدرضا هنرمند (این فیلم  نهمین فیلم بلند محمدرضا هنرمند است). تاریخ نمایش: ۱۳۷۹ 

خلاصه داستان:  این فیلم یک کمدی بزن بکوبه. داستان از این قراره که یک مومیایی تازه کشف شده به سرقت می‌ره و اداره‌ی پلیس یک نفر را مأمور بررسی پرونده‌ی این سرقت می‌ کنه. مأمور بررسی پرونده‌ هم کسی نیست بجز پرویز پرستویی که با بازیگری زیباش در این فیلم هنرنمایی می کنه.

معرفی پرویز پرستویی:پرویز پرستویی متولد ۱۳۳۴ در شهر همدان است . او فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۸ با بازیگری تئاترآغاز کرد که تاکنون در حدود ۴۰ نمایش حضور داشته است . پرستویی در سال ۱۳۶۲ با فیلم" دیار عاشقان "ساخته حسن کاربخش بازیگری در سینما را آغازکرد.

به قلم: شهرام 

داروی رایگان

خانم مهرناز داروهای زیر را برای PSA فرستاده اند و گفته اند که این داروها رو بدیم به هر کس که لازم داره.  لطفا در صورت نیاز با ما تماس بگیرید (ss_psa@duke,usask.ca).

 ۱. دو جعبهء صد تایی قرص سرماخوردگی بزرگسالان

۲. پانزده بستهء ۱۰ تایی قرص استامینوفن

۳. دو تیوب کرم بتامتازون ۱/۰ درصد باز نشده

۴. یک کرم جی باز نشده

لازم به ذکر است که تاریخ انقضای داروهای فوق تا ۳ ماه آینده است.

 

به قلم: خانم مهرناز تکین

بازی رو با هم می‌بینیم.

با بچه ها تصمیم گرفتیم بازی ایران ـ مکزیک رو تو غذاخوری لیسانس‌های (Undergra Launge) ساختمان مهندسی با هم ببینیم. مطمئنیم خیلی حال میده. شما هم سعی کنید حتما بیاید. پس تا یکشنبه ساعت ۵/۹. لطفا دوباره ایمیل تون یا این وبلاگ رو چک کنید که مطمئن شید جای جمع شدنمون عوض نشده.

نمایش رایگان بازیهای فوتبال جام جهانی ۲۰۰۶ از طریق اینترنت

با سلام دوباره،

از اونجا که میدونم همگی به دیدن بازیها علاقه دارند و خصوصا این دو بازی اول خیلی جالب بود، میخواستم به بچه های خوب ایران بگیم که در صورت تمایل میتونند این بازیها رو به طور مجانی ببینند. این بازیها از کانال CCTV 5 کشور چین پخش میشه و از طریق اینترنت قابل دسترس هست. روش download  کردن:

۱. در سایت www.google.com کلمهء ppstream free download را بزنید و آن را بر روی کامپیوتر خودتان Download کنید.

۲. ppstream را که یک نرم افزار است باز کنید. در آنجا شاید ۱۰۰ کانال زنده و سینمایی وجود داشته باشه که در ستون سمت چپ تصویر میبینید.

۳. کانال CCTV_5 را باز کنید، (عجله نکنید چون حدود ۳۰ ثانیه و شاید بیشتر طول بکشه که به شبکهء چین وصل بشوید).

۴. حالا می توانید بازیها را مطابق جدول زمانبندی که در این لینک هست ببینید. (البته از ساعت آلمان ۸ ساعت که کم کنید ساعت ساسکاتون بدست می آید.)

به امید پیروزیهای تیم ملی ایران و سربلندی همهء ایرانیان

 

به قلم: منوچهر هاشمی

بزرگان کانادا - لوییس ریل

شاید کسی توی ساسکاتون اعم از دانشجو و غیر دانشجو نباشه که Place Riel یا رستوران دانشجویی Louis رو نشناسه. و شاید خیلی ها هم به اینکه اسم این محل‌ها از کجا اومده توجه نکرده باشن. خصوصا کسانی که به مدرسه کانادایی نرفتن. واقعیت اینه که در پس این دو تا اسم یکی از داستان‌های پر هیجان تاریخ کانادا نهفته‌س. شخصیت اصلی این داستان Louis Riel یک شورشی (یا انقلابی) از نژاد دورگه سرخپوست-اروپایی (Metis) کاناداییه. لوییس شاید مشهورترین شحصیت مخالف حکومت در تاریخ کانادا باشه. این متولد سال ۱۸۴۴ اقامتگاه رودخانه سرخ در واقع کسی بود که تونست منیتوبا رو به صورت یک استان مستقل بشناسونه. لوییس که نتونسته بود در مونتریال تحصیلاتش رو به عنوان کشیش یا وکیل ادامه بده، به زادگاهش برگشت و به سرعت تونست رهبری متیس‌های این منطقه رو بدست بگیره و پس از اولین شورشش به اسم شورش رودخانه سرخ دولت کانادا رو مجبور کنه قانون  منیتوبا و حقوق مربوط به زبان فرانسه رو به رسمیت بشناسه.

ر اثر حساسیت‌های ضد کاتولیک و ضد فرانسوی که در انتاریو بوجود اومده بود و همچنین اعدام  توماس اسکات که توسط لوییس به اسارت گرفته شده بود،  ریل که سه بار به عنوان نماینده در پارلمان کانادا انتخاب شده بود نتونست به اونجا بره و برای مدت سه سال از کانادا به آمریکا تبعید شد. در مدت تبعید دچار این تصور شد که وظیفه‌ای الهی برای رهبری متیس‌ها داره. در این فاصله متیس‌های جنوب ساسکاتچوان دچار مشکلاتی با دولت کانادا شدن و وقتی با توجهی دولت مواجه شدن از لوییس خواستن که برگرده و به رهبری اون اعلام خودمختاری کردن. نتیجه موضوع شورش معروف شمالغرب در سال ۱۸۸۵ بود که نهایتا به دستگیری و محاکمه لوییس ریل ختم شد. در دادگاه با وجود اینکه وکلاش قصد داشتن با انتساب جنون به اون کمکش کنن نپذیرفت و با دو سخنرانی بسیار بلیغ، نشون داد که قدرت رهبریش رو از کجا بدست آورده. در نهایت هیئت منصفه اون رو مجرم ولی مستحق تخفیف دونست ولی قاضی رای به اعدامش داد.

آرامگاه لوییس ریل

لوییس ریل که به عنوان پدر منیتوبا شناخته میشه بعد از شکل گیری حرکت‌های انقلابی در جهان در نیمه دوم قرن بیستم به عنوان مردی انقلابی و آزادیبخش معرفی شد. البته اون همیشه نزد جامعه متیس‌ها و فرانسوی زبان‌های کانادا  به عنوان یک ضد نژادپرست بسیار محترم بوده تا جایی که جبهه آزادیبخش کبک اسم یکی از جوخه‌های ترورش رو لوییس ریل گذاشته بود. مجسمه‌ای از اون در محل ساختمان پارلمان کانادا در اتاوا قرار گرفته و دو مجسمه از اون در وینیپگ قرار دارن. درباره حضور اون در دانشگاه ساسکاچوان هم که همه‌مون می‌دونیم. بزرگراه ایالتی شماره ۱۱ هم که از کنار بسیاری مناطق شورش ۱۸۸۵ می‌گذره از طرف دولت ایالتی ساسکاچوان به اسم اون نامگذاری شده. اگرچه از نظر عموم لوویس ریل به عنوان یکی از پدران کنفدراسیون (عکس لینک کنار صفحه رو ببینید، نمیدونم کی اونجا گذاشته‌ش البته، ولی دستش درد نکنه) شناخته نشده ولی خیلی‌ها معتقدند به دلیل اینکه منیتوبا رو به عنوان یک عضو کنفدراسیون معرفی کرده باید در این گروه قرار بگیره.

مجسمه در ساختمان مجلس منیتوبا (وینیپگ)

 

 

به قلم: مهرداد

 

جدول زمانی کانالهای تلویزیونی جهت بازیهای فوتبال جام جهانی ۲۰۰۶

در این لینک میتونید جدول زمانی کانالهای تلویزیونی کانادا در ارتباط با بازیهای فوتبال جام جهانی ۲۰۰۶ را ببینید. عمدهء بازیها در Rogers Sportnet (کانال شش Cable) و TSN (کانال ۵ Cable) پخش خواهند شد. شبکهء CTV هم بازی پایانی را پخش خواهد کرد. اولین بازی ایران در ساعت ۹:۳۰ صبح بوقت ساسکاتون در تاریخ یازدهم June از طریق شبکهء Sportnet پخش خواهد شد. همچنین شنیدم که یک کانال ماهواره ای ایرانی بنام T3 همهء بازیهای ایران را نشان میده (هر چند که این خبر آخری رو زیاد مطمئن نیستم).

فرستنده: سجاد ابولحسنی

 

در تائید صحبت سجاد باید بگم که شبکهء فارسی زبان "T3-Time" که توسط کانال ایرانی تپش راه اندازی شده از اول این ماه فقط برای گزارشهای ورزشی و زنان کار میکنه. این شبکه تمام ۶۴ بازی فوتبال رو نشون میده با تمام برنامه های دیدنی جام جهانی با گزارشگران فارسی زبان. در واقع از روز شروع جام از ساعت ۶ صبح تا ۶ بعد از ظهر به وقت ساسکاتون برنامه داره و باید جالب باشه. امیدوارم که همگی بتونن بازیهارو ببینن خصوصا بازیهای ۸/۱ نهایی، نیمه نهایی و فاینال جام جهانی رو. جهت اطلاع بازیهای ایران به ترتیب زیر می باشند.

۱. یکشنبه ۱۱جون، ساعت ۱۰ صبح ساسکاتون (ایران در مقابل مکزیک)

۲. شنبه ۱۷ جون، ساعت ۷ صبح ساسکاتون ( ایران در مقابل پرتقال)

۳. چهارشنبه ۲۱ جون، ساعت ۵ صبح ساسکاتون ( ایران در مقابل انگولا) 

فرستنده: منوچهر هاشمی

سیرک در ساسکاتون

امسال فستیوال کودکان ساسکاتون در حال آوردن یک سیرک به ساسکاتون هست. چادرهای سیرک از ششم تا دهم June در ساحل رودخانهء ساسکاچوان در پارک Kiwanis (واقع در شمال غربی پل Broadway) نصب خواهند بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

 

به قلم: شهرام

شب فیلم کانون

با زحمت دوستان کانون فیلم موفق شدیم ویدیو پروژکتور و صفحه نمایش برای نمایش باکیفیت بالای فیلم تهیه کنیم. فردا شب دو تا فیلم نمایش داده میشه. اول فیلم ایرانی ((شارلاتان)) که تو ایران از فیلم‌های خیلی پرفروش بوده و دوم فیلم آمریکایی ((Fun with Dick and Jane)) از فیلمهای مطرح آمریکایی با بازی کمدین مشهور جیم کری‌. فیلم اول ساعت شش و نیم و فیلم دوم ساعت هشت و نیم شروع میشه.

 

 

 

به قلم مریم