وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

بزرگان کانادا - لوییس ریل

شاید کسی توی ساسکاتون اعم از دانشجو و غیر دانشجو نباشه که Place Riel یا رستوران دانشجویی Louis رو نشناسه. و شاید خیلی ها هم به اینکه اسم این محل‌ها از کجا اومده توجه نکرده باشن. خصوصا کسانی که به مدرسه کانادایی نرفتن. واقعیت اینه که در پس این دو تا اسم یکی از داستان‌های پر هیجان تاریخ کانادا نهفته‌س. شخصیت اصلی این داستان Louis Riel یک شورشی (یا انقلابی) از نژاد دورگه سرخپوست-اروپایی (Metis) کاناداییه. لوییس شاید مشهورترین شحصیت مخالف حکومت در تاریخ کانادا باشه. این متولد سال ۱۸۴۴ اقامتگاه رودخانه سرخ در واقع کسی بود که تونست منیتوبا رو به صورت یک استان مستقل بشناسونه. لوییس که نتونسته بود در مونتریال تحصیلاتش رو به عنوان کشیش یا وکیل ادامه بده، به زادگاهش برگشت و به سرعت تونست رهبری متیس‌های این منطقه رو بدست بگیره و پس از اولین شورشش به اسم شورش رودخانه سرخ دولت کانادا رو مجبور کنه قانون  منیتوبا و حقوق مربوط به زبان فرانسه رو به رسمیت بشناسه.

ر اثر حساسیت‌های ضد کاتولیک و ضد فرانسوی که در انتاریو بوجود اومده بود و همچنین اعدام  توماس اسکات که توسط لوییس به اسارت گرفته شده بود،  ریل که سه بار به عنوان نماینده در پارلمان کانادا انتخاب شده بود نتونست به اونجا بره و برای مدت سه سال از کانادا به آمریکا تبعید شد. در مدت تبعید دچار این تصور شد که وظیفه‌ای الهی برای رهبری متیس‌ها داره. در این فاصله متیس‌های جنوب ساسکاتچوان دچار مشکلاتی با دولت کانادا شدن و وقتی با توجهی دولت مواجه شدن از لوییس خواستن که برگرده و به رهبری اون اعلام خودمختاری کردن. نتیجه موضوع شورش معروف شمالغرب در سال ۱۸۸۵ بود که نهایتا به دستگیری و محاکمه لوییس ریل ختم شد. در دادگاه با وجود اینکه وکلاش قصد داشتن با انتساب جنون به اون کمکش کنن نپذیرفت و با دو سخنرانی بسیار بلیغ، نشون داد که قدرت رهبریش رو از کجا بدست آورده. در نهایت هیئت منصفه اون رو مجرم ولی مستحق تخفیف دونست ولی قاضی رای به اعدامش داد.

آرامگاه لوییس ریل

لوییس ریل که به عنوان پدر منیتوبا شناخته میشه بعد از شکل گیری حرکت‌های انقلابی در جهان در نیمه دوم قرن بیستم به عنوان مردی انقلابی و آزادیبخش معرفی شد. البته اون همیشه نزد جامعه متیس‌ها و فرانسوی زبان‌های کانادا  به عنوان یک ضد نژادپرست بسیار محترم بوده تا جایی که جبهه آزادیبخش کبک اسم یکی از جوخه‌های ترورش رو لوییس ریل گذاشته بود. مجسمه‌ای از اون در محل ساختمان پارلمان کانادا در اتاوا قرار گرفته و دو مجسمه از اون در وینیپگ قرار دارن. درباره حضور اون در دانشگاه ساسکاچوان هم که همه‌مون می‌دونیم. بزرگراه ایالتی شماره ۱۱ هم که از کنار بسیاری مناطق شورش ۱۸۸۵ می‌گذره از طرف دولت ایالتی ساسکاچوان به اسم اون نامگذاری شده. اگرچه از نظر عموم لوویس ریل به عنوان یکی از پدران کنفدراسیون (عکس لینک کنار صفحه رو ببینید، نمیدونم کی اونجا گذاشته‌ش البته، ولی دستش درد نکنه) شناخته نشده ولی خیلی‌ها معتقدند به دلیل اینکه منیتوبا رو به عنوان یک عضو کنفدراسیون معرفی کرده باید در این گروه قرار بگیره.

مجسمه در ساختمان مجلس منیتوبا (وینیپگ)

 

 

به قلم: مهرداد

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد