وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

نام کانادا

 کانادا نامی بومی است که از کلمه kanata به معنی دهکده یا اقامتگاه گرفته شده. در سال ۱۵۳۵ میلادی در منطقه‌ای نزدیک به شهر کبک کنونی بومیان کانادا برای راهنمایی دریانورد فرانسوی Jacques Cartier  به  Stadacona از این کلمه استفاده کردند. Cartier از نام کانادا نه تنها برای نامیدن این روستا بلکه برای نامیدن کل منطقه مربوط به  Donnacona استفاده کرد. از سال ۱۵۴۷ به بعد نقشه‌ها از اسم کانادا برای نامیدن این منطقه و سرزمین‌های اطراف استفاده کردند.

مستعمره فرانسوی کانادا -فرانسه جدید- از رودخانه سنت لورنس تا کرانه‌های شمالی Great Lakes کشیده شده بود. بعدها این منطقه به دو قسمت مستعمره بریتانیا -کانادای شمالی- و کانادای جنوبی (در واقع بالایی و پایینی) تقسیم شد که در نهایت در سال ۱۸۴۱ این سرزمین با نام استان بریتانیایی کانادا متحد شد. بعد از کنفدراسیون سال ۱۸۶۷ به طور رسمی نام کانادا برای قلمرو جدید به ثبت رسد و تا سال ۱۹۵۰ به نام قلمرو کانادا Dominion of Canada نامیده می‌شد.

پس از اینکه کانادا بطور تدریجی استقلال سیاسی خود رو از بریتانیا بدست آورد دولت فدرال بصورت تدریجی از نام کانادا برای مدارک و اسناد دولتی استفاده کرد. در سال ۱۹۸۲ طرحی در مجلس انگلستان به تصویب رسید که تمامی وابستگی‌های سیاسی و قانونی این کشور از کانادا رو گسست. این طرح به نام Canada Act 1982 شناخته می‌شه. در این طرح نام کانادا به عنوان تنها نام قانونی به کار برده شده بود. این موضوع بعد از سال ۱۹۸۲ با تغییر نام تعطیل ملی روز قلمرو Dominion Day به روز کانادا  Canada Day نمود پیدا کرد.

 منبع http://en.wikipedia.org/wiki/Canada#Origin_and_history_of_the_name

 

به قلم:‌ مریم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد