وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

وبلاگ انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه ساسکاچوان (PSA)

PSA هیچ مسئولیتی در رابطه با صحت مطالب منتشر شده ندارد. psa.usask@gmail.com

شب یلدا

یکی دو ماهی است که ساسکاتون سفیدپوش شده و این حس رو می‌ده که ما وسط زمستونیم با این حال جالبه که وقتی تقویم رو چک می‌کنیم می‌بینیم که هنوز چند روزی تا آغاز زمستون داریم. طبق سنت ایرانی اولین شب زمستان شب یلدا یا شب چله نامیده می‌شود. آیین شب یلدا خوردن آجیل مخصوص ، هندوانه، انار و شیرینی و میوه های گوناگون است که همه جنبه نمادی دارند و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند. در این شب هم مثل جشن تیرگان، فال گرفتن از کتاب حافظ مرسوم است. حاضران با انتخاب و شکستن گردو از روی پوکی و یا پری آن، آینده گویی می کنند. از طرفی دیگر جشن شب چله، جشن بزرگداشت علم در دوران باستان است. ایرانیان باستان، در 7000 سال پیش، به گاه‌شماری خورشیدی دست پیدا کردند و با تفکر و تامل دریافتند که اولین شب زمستان بلندترین شب سال است.

 

یرانیان باستان، هزاران سال پیش دریافتند که گاه‌شماری بر پایه ماه نمی‌تواند گاه‌شماری درستی باشد. پس به تحقیق درباره حرکت خورشید پرداختند و گاه‌شماری خود را بر پایه آن گذاشتند. آنها حرکت خورشید را در برج‌های آسمان اندازه‌گیری کردند و برای هر برجی نام خاصی گذاشتند. آنها دریافتند هنگامی که برآمدن خورشید با برآمدن برج بره در یک زمان باشد، اول بهار است و روز و شب با هم برابر است. آنها مانند ما می‌توانستند در شب 6 برج را ببینند. از سر شب یکی‌یکی برج‌ها از جلوی چشم‌ها عبور می‌کنند. برج بره سپس برج گاو و ... آنها می‌دانستند 6 برج دیگر که دیده نمی‌شوند در آن سوی زمین هستند و مردمانی در آنسوی زمین 6 برج دیگر را نظاره می‌کنند. آنها دریافتند که اول پاییز و بهار روز و شب برابر و در اول تابستان روز بلندتر از شب است. آنها گاه‌شماری خود را بر اساس چهل روز، چهل روز تقسیم کردند. در فرهنگ ایرانیان عدد چهل مانند عدد شش و دوازده قداست خاصی دارد. واژه‌های «چله نشستن»، «چل چلی» نشانه اهمیت این عدد در میان فرهنگ ایرانی است. آنها در اصل ماه را به چهل روز تقسیم کردند و نه ماه داشتند. اما پس از مدتی این روزها به سی روز تغییر پیدا کرد و ماه سی روزه شد.

به پاس این شب تصمیم گرفتیم روز ۱۹ دسامبر از ساعت ۸ شب برنامه پاتلاک اسنک و شب شعر داشته باشیم. هندوانه و لوازم دیگر از طریق PSA تامین خواهد شد. 

زمان:‌ ۸ شب سه‌شنبه ۱۹ دسامبر

مکان:‌ طبقه همکف ساختمان سوریس هال (۱۰۱- خیابان کامبرلند) 

البته لازم به ذکر است که دوستان ما در مدرسه ایرانی‌ها شنبه شب این هفته ۱۶ دسامبر از ساعت ۶ عصر برنامه شب یلدا خواهند داشت که و امیدواریم همگی دعوت دوستان را در این برنامه ببینیم.  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد